Smart intralogistics via een app

Alleen een internetverbinding en een webbrowser zijn nodig om neXXt fleet te kunnen gebruiken. Toegang tot neXXt fleet is dan mogelijk via diverse eindapparaten, zoals laptops, tablets of smartphones.

STILL neXXt fleet is een nieuwe webtool voor een intelligent en efficiënt beheer van een wagenpark.

STILL neXXt fleet is een nieuwe webtool voor een intelligent en efficiënt beheer van een wagenpark.

Met de “KPI-monitor” kunnen kerncijfers wereldwijd worden geëvalueerd en visueel worden gepresenteerd.

Waarschuwingen – naar keuze via een systeembericht of via een e-mail – zullen klanten er in de toekomst automatisch aan herinneren wanneer bijvoorbeeld bepaalde kostenwaarden of deadlines zijn overschreden.

STILL neXXt fleet – Slimme intralogistiek via een app.

Hannover/Hamburg, 31 mei 2016 – STILL presenteert zichzelf onder het motto “Simply Smart” op CeMAT 2016, ‘s werelds meest toonaangevende handelsbeurs voor intralogistiek, die van 31 mei t/m 3 juni wordt gehouden in Hannover. Bij deze presentatie, in paviljoen 35 in de buitenruimte, zal het voornamelijk draaien om de “slimme” connectie tussen mensen en apparaten, en tussen apparaten onderling. Daar horen ook de intelligente aansturing van vrachtwagen- en magazijntechnologie, software en het verlenen van diensten en onderhoud bij. De specialist Intralogistiek zal STILL neXXt fleet presenteren, een nieuwe tool voor een intelligent en efficiënt beheer van een wagenpark. STILL neXXt fleet is een veelzijdig systeem voor het intelligent verzamelen en verwerken van gegevens om logistieke processen op een eenvoudigere, snellere en goedkopere manier te implementeren, en dus “slimmer” te maken.

Met de innovatieve en hoogwaardige internetportal kunnen wagenparken met industriële trucks worden geoptimaliseerd, en de portal stelt ook nieuwe normen ten aanzien van toegankelijkheid, beschikbaarheid, transparantie, bedieningsgemak en visualisatie. Vroeger was er voor de analyse van wagenparken een arbeidsintensieve compilatie nodig van talloze datasets van allerlei verschillende afdelingen en gebieden, maar neXXt fleet verzamelt deze componenten nu razendsnel, om een algemene structuur te vormen. Alle relevante informatie – commerciële en technische gegevens van SAP in combinatie met rechtstreekse gegevens van de truck – is nu opgeslagen in één datacentrum, zodat klanten hun wagenpark nauwkeurig en uitgebreid kunnen analyseren. STILL neXXt fleet bestaat uit een groot aantal internetapplicaties (apps) die vanaf elke plek eenvoudig kunnen worden geactiveerd en gebruikt voor het verzamelen van gegevens voor snelle analyses en optimalisaties. Dat betekent dat STILL neXXt fleet op de middellange termijn de STILLReport- en STILL FleetManager-applicaties zal vervangen.

Om neXXt fleet te kunnen gebruiken, zijn alleen een internetverbinding en een webbrowser zijn nodig. Toegang tot neXXt fleet is dan mogelijk via diverse eindapparaten, zoals laptops, tablets of smartphones. Het sterkste punt van deze applicatie is het responsieve ontwerp, dat automatisch de weergegeven informatie aanpast aan het uitvoerformaat van het beeldscherm. STILL gebruikt de technologie van SAP HANA (SAP High-Performance Analytic Appliance) om de veelvoud aan gegevens en moderne visualisaties op maximale snelheid weer te geven. Dynamische gegevens van de trucks worden via mobiele telefonie in gecodeerde vorm verstuurd naar de STILL-server van het bedrijf, waar ze worden verzameld en gecombineerd met andere gegevens. Informatiebeveiliging wordt gegarandeerd door moderne IT-beveiligingssystemen.

Het voordeel voor de klant is dat alle gegevens van het wagenpark – ook die van trucks van derde partijen – nu in één databank kunnen worden verzameld en geanalyseerd. Waarschuwingen – naar keuze via een systeembericht of via een e-mail – zullen klanten er in de toekomst automatisch aan herinneren wanneer bijvoorbeeld bepaalde kostenwaarden of deadlines zijn overschreden. Het systeem controleert zelfstandig de gegevens en brengt klanten alleen op de hoogte wanneer dat noodzakelijk is. Daardoor kunnen zij zich geheel richten op hun kernactiviteiten en er zeker van zijn dat ze geen belangrijke informatie of deadlines zullen missen. Toegang tot neXXt fleet, waaronder de Overzicht wagenpark-app, is gratis voor elke STILL-gebruiker. Daarnaast is er de mogelijkheid om zich te abonneren op diverse internetapplicaties. De facturering geschiedt maandelijks, per kwartaal of per jaar. Alle apps kunnen 30 dagen worden uitgeprobeerd. In de testfase werken de apps met de echte gegevens van de klant en kunnen hun functies volledig worden benut.

Naast de Overzicht wagenpark-app op instapniveau zal STILL op de CeMAT-handelsbeurs acht andere apps presenteren. De Overzicht wagenpark-app geeft klanten een uitstekend overzicht van hun vrachtwagenpark. Nuttige informatie, zoals het type truck, bouwjaar, eigendomsstatus, serienummer, wagenparklidmaatschap en de betreffende huidige locatie, is direct beschikbaar voor alle trucks, en de belangrijkste truckdocumenten kunnen snel en eenvoudig worden opgeroepen.

De Kostenrapportering-app is een van de andere acht apps, en geeft een gedetailleerd overzicht van alle service- en financieringskosten. Door middel van een uitgebreide gegevensoverdracht via Excel kan deze informatie voor de rapporteringstools van het bedrijf worden gebruikt. Factureringsdocumenten voor het wagenpark, bv. voor onderhoud en reparaties, zijn ook snel en handig beschikbaar. De Onderhoudsbeheer-app geeft een overzicht van aanstaande onderhouds- en testdata, registreert deze naar behoren en stuurt automatisch afspraakmeldingen. De Wagenparkgebruik-app beoordeelt de verzamelde gegevens zoals het gebruik van trucks, rijverrichtingen en laad- en losprocessen van de GSM-box en vergelijkt deze op verzoek met andere trucks binnen de vestiging. Zo kunnen potentiële besparingen worden herkend en kunnen klanten automatisch worden geïnformeerd aan de hand van een bepaalde werklastlimiet. De Bedrijfsuren-app geeft een overzicht van de huidige en vroegere bedrijfsuren om de onderhoudsintervallen en wagenparkcapaciteit te kunnen optimaliseren.

Met de KPI-monitor-app kunnen kerncijfers wereldwijd worden geëvalueerd en visueel worden gepresenteerd. Mogelijkheden kunnen worden onthuld door belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) van meerdere locaties te vergelijken met termijnen naar keuze, en prestaties en kosten kunnen worden beoordeeld. Met de Levensduuranalyse-app kunnen alle gegevens die betrekking hebben op trucks worden verzameld, zoals onderhouds- en testdata, of eventuele botsingen, en die kunnen vervolgens per voertuig worden geanalyseerd. Met de Data Plus-app kunnen klanten meer gedetailleerde truckgegevens invoeren, zoals bijvoorbeeld interne kostenplaatsen, ploegendiensten of bijlagen. Het is ook mogelijk om aan te geven welke machines er moeten worden beoordeeld en welke oninteressant zijn en van tevoren moeten worden uitgesloten. De kosten van externe dienstverleners en trucks van andere producenten kunnen ook worden ingevoerd. Met deze app kunnen ook de leasekosten of servicetarieven van andere bedrijven worden vergeleken met de kosten van STILL. De Service Report Plus-app biedt de mogelijkheid om servicerapporten en servicefacturen van andere dienstverleners in te voeren, te documenteren en af te drukken. Deze gegevens worden ook opgeslagen in de Kostenrapportering- en Onderhoudsbeheer-apps.

Voor alle apps zijn er overkoepelende functies, zoals een dashboard, een meldpunt, een webwinkel, een helpfunctie en een zoekfunctie. Deze tool heeft daardoor een slim en gemakkelijk te begrijpen ontwerp. Andere apps zijn al in de ontwerpfase en volgen in het eerste kwartaal van 2017.