Vlaggenschipproject met succes geïmplementeerd

STILL leverde in totaal 66 nieuwe vorkheftrucks samen met hefwagens en schaarhefpallettrucks met lithium-ion-technologie (Li-Ion) in verschillende modellen aan het bedrijf Brüggen.

Momenteel zijn er 39 verschillende modellen met diverse hefhoogtes, vorklengten en verschillend accuvermogen in gebruik.

De duidelijke toewijzing van de machines door de FleetManager van STILL zorgt er ook voor dat wanneer de afdelingen de trucks nodig hebben, deze ook daadwerkelijk beschikbaar zijn.

In tegenstelling tot loodzuuraccu’s kan er nu altijd tussentijds worden bijgeladen, ongeacht het resterende vermogen. De accu’s hoeven alleen maar aangesloten te worden op de extern toegankelijke oplaadverbinding.

Hamburg, 31 mei 2016 – STILL, de in Hamburg gevestigde specialist in interne logistiek heeft in april 2016 met succes een pioniersproject op het gebied van lithium-ion-technologie (LI-Ion) geïmplementeerd. De eerste grote klant, de levensmiddelenproducent Brüggen, heeft de truckvloot op de locatie Lübeck uitgerust met de Li-Ion-technologie van STILL. STILL leverde in totaal 66 nieuwe vorkheftrucks samen met hefwagens en schaarhefpallettrucks in verschillende modellen aan het bedrijf Brüggen.

Elektrische voertuigen zijn de toekomst
De succesvolle implementatie van dit grote project waarin gebruik wordt gemaakt van Li-Ion industriële trucks benadrukt STILL’s ambitie om volop in te zetten op elektrische voertuigen en in 2017 voor 90% trucks met Li-Ion-accu’s aan te bieden. Het bedrijf is van plan andere nieuwe trucks die gebruikmaken van Li-Ion-technologie te presenteren tijdens de CeMAT 2016 beurs in Hannover, van 31 mei tot en met 3 juni, waaronder orderverzamelaars in de CX modelserie, trekkers, hefwagens en dubbeldekkertrucks in de EXU-S en EXD-S modelserie en een vorkheftruck in de RX 20 modelserie.

Een eerste inventarisatie na afronding van het grote project laat zien dat Brüggen, na uitgebreid overleg en een grondige bedrijfsanalyse door STILL Li-Ion trucks kan gebruiken om zonder compromis haar efficiencypotentieel te exploiteren met een aanzienlijke vermindering van de exploitatiekosten. 

Meer efficiency en lagere kosten
H. & J. Brüggen KG is een marktleider in Europa in mueslimengsels en mueslirepen. Het in Lübeck gevestigde familiebedrijf produceert eveneens cornflakes en ontbijtgranen en levert grondstoffen en halffabricaten aan de levensmiddelenindustrie. Producten als muesli, mueslirepen, cornflakes, havervlokken en ontbijtgranen worden geproduceerd als handelsmerken voor Duitse en internationale detailhandelsketens en worden eveneens op de markt gebracht onder de eigen merknamen van het bedrijf. Net als kwalitatief hoogwaardige producten, zijn geavanceerde logistieke processen een cruciale factor in deze sector om concurrerend te blijven.

Vorig jaar besloot Brüggen de vorige truckvloot te vervangen. Berekenbare kosten door leasing en servicepakketten, grote beschikbaarheid samen met maximale gebruiksflexibiliteit, korte oplaadtijd van de accu’s en een online tool voor vlootbeheer waren de hoofddoelen van dit omvangrijke project. Tijdens een aanbesteding was STILL, de specialist in interne logistiek, een overtuigende bieder met haar Li-Ion-trucks, eersteklas service van één leverancier en een leaseoptie. De trucks worden iedere zes jaar vervangen door nieuwe machines en reparaties via de klantenservice zijn in de leasetarieven inbegrepen. 

Betere beschikbaarheid en lagere exploitatiekosten
De Li-Ion-technologie maakt het mogelijk de nieuwe truckvloot met circa 23,8% terug te brengen. Marek Schröder, Logistics Manager / Non-food Purchasing Manager, legt uit dat “Vanaf mei is alles bij Brüggen dat kan worden gebruikt om pallets te verplaatsen omgezet.” Iedere afdeling werd van tevoren zorgvuldig geverifieerd om te weten te komen aan welke eisen de nieuwe machines moesten voldoen. STILL leverde trucks in verschillende modellen, aangepast aan het gebruik volgens deze specificaties. In dit proces konden de productiemedewerkers de verschillende modellen direct bij STILL bekijken en de juiste accessoires kiezen. Momenteel zijn er 39 verschillende modellen met diverse hefhoogtes, vorklengten en verschillend accuvermogen in gebruik.

Het bijzondere kenmerk van dit project was echter de overgang van loodzuur- naar lithium-ion-accu’s. Het nieuwe accusysteem biedt Brüggen tal van voordelen: door het hogere prestatievermogen van de Li-Ion accumulators zijn deze in het bijzonder geschikt daar waar loodzuuraccu’s in het verleden hun limiet bereikten, bijvoorbeeld wanneer veel vermogen wordt gevraagd of toepassingen voor meerdere ploegen waarbij accu’s vervangen moesten worden. De Li-Ion-accu heeft twee keer zoveel energie met hetzelfde fysieke volume, wat een besparing oplevert op het gebied van accuwisseling en infrastructuur. Daar komt bij dat, in tegenstelling tot de loodzuuraccu, de Li-Ion accumulator onderhoudsvrij is, waardoor alle onderhoudswerkzaamheden in verband met het accuzuur tot het verleden behoren en de klant er vrijwel geen omkijken naar heeft. Voor de medewerkers betekent de overgang vooral een lagere werkdruk en meer comfort en gemak. In plaats van het omwisselen van accu’s en het aansluiten ervan op de oplaadstations, waarbij het opladen ruim zes uur duurde en zij bijgevuld moesten worden met gedistilleerd water, hoeven zij de accu’s nu alleen maar op te laden door deze moeiteloos aan te sluiten via de extern toegankelijke oplaadverbinding. Al deze factoren vergroten de beschikbaarheid van de trucks en hebben een merkbaar effect op de exploitatiekosten van Brüggen.

In tegenstelling tot loodzuuraccu’s kan er nu altijd tussentijds worden bijgeladen, ongeacht het resterende vermogen. “Sommige van onze trucks zijn 24 uur in gebruik en deze kunnen we niet missen, zowel in het logistieke deel als in de productie-unit. Net als bij onze mobieltjes kunnen de nieuwe accu’s zelfs op elk moment een paar minuten worden bijgeladen.” Medewerkers kunnen de accu’s nu tijdens hun pauzes opladen. Na 40 minuten is alweer twee derde van het vermogen beschikbaar. Met zo’n 2500 mogelijke oplaadcycli, kan de Li-Ion accumulator twee keer zo vaak worden opgeladen als een klassieke loodzuuraccu. Bij een Li-Ion-accu heeft dit geen nadelige gevolgen voor het geheugen. De toekomstgerichte technologie bepaalt tevens nieuwe normen op het gebied van veiligheid. Iedere accucel wordt in real-time bewaakt, waardoor de ontlading met extreme precisie wordt weergegeven en de prestaties ervan bijzonder efficiënt gebruikt kunnen worden.

Betere veiligheid en beveiliging met FleetManager van STILL
De nieuwe trucks worden tevens aan een modern vlootbeheersysteem gekoppeld. Hiervoor worden alle machines voorzien van een soortgelijke SIM-card als van een mobiele telefoon. Voor gebruik moeten de medewerkers inloggen en controleren of de truck een fout heeft. “In het verleden hadden we grote problemen met schade aan de trucks. De kosten voor reparaties en defecte goederen waren hoog. Klantenservice dekt geen impactschade, zelfs met de nieuwe machines. Een individuele toegangsautorisatie zorgt er nu voor dat uitsluitend opgeleid personeel met de trucks werkt”, aldus Marek Schröder.

In geval van een ongeluk schakelen de trucks automatisch over op de kruipmodus. De machine wordt pas weer in werking gesteld nadat het incident is gerapporteerd. “Er is geen puntensysteem en STILL FleetManager is evenmin ontworpen als een bewakingstool. Het gaat om de veiligheid. Industriële trucks bewegen nu eenmaal nogal snel.” De duidelijke toewijzing van de machines zorgt er ook voor dat wanneer de afdelingen de trucks nodig hebben, deze ook daadwerkelijk beschikbaar zijn. In geval van een storing kunnen de elektronisch verzonden gegevens direct door de afdeling klantenservice worden uitgelezen om een snelle reparatie mogelijk te maken.

“De succesvolle afsluiting van het project en de grote tevredenheid van Brüggen met niet alleen onze Li-Ion technologie, maar ook onze adviserende aanpak, nemen wij mee de toekomst in. Voor ons ligt de nadruk in alle projecten altijd op de beste oplossing voor de individuele toepassing van de klant. Wij hebben gemerkt dat een groeiend aantal gebruikers in de logistiek en industrie de voordelen van de Li-Ion-accu ten opzichte van de klassieke loodzuuraccu’s ontdekken”, aldus Holger Brandt, Algemeen Directeur voor Duitsland van STILL GmbH.

Bezoek STILL in Paviljoen 35 op de openluchtlocatie tijdens de CeMAT 2016 beurs in Hannover om meer te weten te komen over STILL’s nieuwe trucks met Li-Ion-technologie.