iGo pilot

We drive automated vehicles

Adviesafspraak maken

De intelligente driver voor uw individuele magazijn

De functies iGo pilot navigation en iGo pilot safety combineren de individuele magazijntopologie met de trucks die er rijden. De iGo pilot navigation interface communiceert met het magazijnbeheersysteem en verbindt de processen in het magazijn tot een intelligent geheel. De truck kent zo de volgende opslaglocatie die in de hoogbouwstelling moet worden bereikt en ontlast daarmee de operator. Als de operator de volgende opdracht aanneemt, vindt de truck zelfstandig zijn weg door de gangpaden.

Dankzij de iGo pilot safety veiligheidsassistentie- en waarschuwingssystemen, die voor elk magazijn afzonderlijk kunnen worden ingesteld, past de truck zich op een vooruitziende en veilige manier aan de omstandigheden en mogelijke risico's aan. Als de iGo pilot navigation eenmaal zijn doel heeft bereikt, zorgt het systeem ervoor dat de vork precies op de juiste schappositie stopt, zowel horizontaal als verticaal, afhankelijk van de specifieke taak. Zodra de taak is voltooid, worden de gegevens teruggestuurd naar het magazijnbeheersysteem om te voorkomen dat er verkeerd wordt gepickt of dat pallets verkeerd worden in- of uitgeslagen.

Het resultaat: een aanzienlijke toename van de omslagprestaties en tegelijkertijd een grotere veiligheid.

  • Het juiste systeem voor elke klantbehoefte. STILL iGo pilot kan gebruik maken van RFID-tags of barcodelabels.

  • Individuele configuratie. Het systeem kan individueel worden aangepast aan elk denkbaar smallegangenmagazijn.

  • Optimale werkomstandigheden. Het elimineren van zoekopdrachten en fouten ontlast de operator en maakt het mogelijk om nieuwe medewerkers snel te trainen.
STILL iGo pilot

iGo pilot navigation

iGo pilot navigation begeleidt de bestuurder met zijn smallegangentruck op een optimale route naar de gewenste palletpositie. Dit wordt mogelijk gemaakt door een driedimensionaal stellingenplan dat de individuele topografie van het magazijn in kaart brengt. Aan de hand van een vergelijking met deze in het systeem opgeslagen mapping herkent de truck zijn huidige locatie in het gangpad en zijn positie. iGo pilot navigation past zich aan de activiteiten - inslag, uitslag en orderpicking - aan.

Zodra een opdracht is ontvangen, bepaalt het systeem de optimale horizontale en verticale weg naar de gewenste stellinglocatie. Via een visuele weergave herkent de operator zijn huidige positie ten opzichte van de doelpositie. Hij kan zijn truck alleen in de aangegeven richting verplaatsen. Als hij in het verkeerde gangpad rijdt, wordt dit op zijn display aangegeven.

  • Productief. De truck wordt semi-automatisch via een optimale route naar de gedefinieerde palletpositie geleid.


  • Eenvoudig. De bestemming wordt ingevoerd via scanner, terminal of online door het magazijnbeheersysteem. Zodra de rijhendel wordt bediend, start de benadering automatisch.


  • Nauwkeurig. De navigatie wordt uitgevoerd door vergelijking met het in het voertuig opgeslagen 3D-magazijnplan en de referentie via barcodes of RFID-transponders. Op deze manier worden de vorken zowel horizontaal als verticaal exact gepositioneerd.

iGo pilot navigation: Technologie

Tijdens de rit in het gangpad detecteert de smallegangentruck continu zijn actuele positie. Hiervoor meet de truck de afgelegde afstand en bepaalt hij aan de hand van oriëntatiepunten zijn actuele positie in de stellinggang. STILL iGo pilot biedt de keuze uit twee technologieën als oriëntatiepunten: RFID of barcode.

RFID-technologie

RFID-transponders ( diameter 8 mm, lengte 23 mm) zijn op regelmatige afstanden in de vloer aangebracht en dienen als oriëntatiepunt. Ze zijn ongevoelig voor vocht. Na het inbrengen in de vloer worden de openingen afgedicht. Een RFID-antenne op de vloer van het voertuig leest de transponders tijdens het rijden. De signalen geven de huidige locatie van het voertuig door. De truck herkent zijn exacte positie aan de hand van deze signalen in combinatie met de gegevens van zijn hoogtemeetsysteem.

Barcodetechnologie

Robuuste en krasbestendige barcodelabels, waarvan de code zowel het opslaggebied als de stellingstaanders aangeeft, worden afhankelijk van het magazijngebruik aan één of beide zijden aan de staanders bevestigd, op een hoogte van 500 mm. Via de optische lezer herkent de truck deze barcodes, zelfs bij maximale snelheid. Aan de hand van de verkregen gegevens en met behulp van zijn hoogtemeetsysteem berekent de truck vervolgens zijn exacte positie in het gangpad. De barcodetechnologie wordt gebruikt waar een hoge precisie vereist is.

iGo pilot navigation: Interface

Voor de in- en uitslag heeft de truck toegang tot de exacte coördinaten van de opslaglocaties. Afhankelijk van de technische status van het ERP-systeem en het gewenste gebruiksgemak zijn de volgende varianten beschikbaar voor de koppeling van iGo pilot navigation.

1. Handmatige invoer

De operator voert de individuele gegevens van de opslaglocatie in als doelcoördinaten op de terminal in zijn cabine. De iGo pilot navigation interface zet deze coördinaten om voor de truck en zorgt met een druk op de knop voor een optimale benadering. Aansluiting op een ERP-systeem is bij deze variant niet nodig.

2. Invoer via barcodescanner

Als de doelcoördinaten van de opgeslagen goederen beschikbaar zijn in de vorm van een barcode (bijvoorbeeld op de goederenontvangst/afgiftebon of direct op de goederen), worden deze geregistreerd door een handheld barcodescanner. Deze coördinaten worden vervolgens door de iGo pilot navigation interface voor de truck omgezet en vormen de basis voor de benadering per knopdruk. In dit geval is een koppeling met het ERP-systeem niet nodig.

3. Overdracht van de doelgegevens uit het magazijnbeheersysteem (WMS)

Afgestemd op de technische status en het ontwerp van het IT-systeem en het gewenste gebruiksgemak, biedt het systeem verschillende oplossingen: De chauffeur kan bijvoorbeeld zelfstandig de volgende opdracht selecteren uit een orderbestand. Een meer geavanceerde oplossing is de overdracht van de optimale ordervolgorde, rekening houdend met de bijbehorende opslagstrategie en in combinatie met een heftruckbesturingssysteem. Er zijn standaard verschillende verbindingsmogelijkheden.

4. De klantspecifieke oplossing

Op basis van de individuele wensen van een magazijn en de daar benodigde transporten kunnen maatwerkoplossingen en -ideeën worden gerealiseerd.

U kunt niet beslissen?

Onze experts zijn altijd beschikbaar om uw vragen over onze portfolio te beantwoorden.

Aanhef*

iGo pilot safety

Als iGo pilot safety is geïnstalleerd, nemen de operationele veiligheid en de prestaties van STILL smallegangentrucks aanzienlijk toe. Gebieden in het smallegangenmagazijn waar speciale veiligheidsvoorschriften gelden worden hiertoe vooraf gedefinieerd. Een driedimensionale mapping van deze gebieden wordt in de truck opgeslagen. Deze mapping wordt uitgevoerd door STILL. Op deze manier worden obstakels in het gangpad, vereiste remafstanden aan het einde van het gangpad of hoogtebeperkingen gewaarborgd. Daarnaast lokaliseert de truck continu zijn positie met behulp van de kartering. Tijdens het werk herkent de truck elk gangpad met zijn specifieke omstandigheden en past zich daarop aan zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen. Het systeem volgt continu de vooraf ingestelde veiligheidsregels.

  • Veilig. Met maximaal 15 veiligheidsconfiguraties kunnen speciale kenmerken van de magazijnomgeving worden gedefinieerd, zoals hoogte- en snelheidslimieten, obstakels of remafstanden.


  • Betrouwbaar. De truck reageert automatisch op gevaarlijke plaatsen. Dit voorkomt schade aan goederen en stellingen.


  • Efficiënt. Minder stilstand door het vermijden van schades en de daaruit voortvloeiende reparaties.

     

     

    iGo pilot safety: Functies

    Dankzij de talrijke veiligheidsfuncties beschermt de bestuurdersassistent goederen, stellingen, het gebouw en de truck tegen schade.

    Dynamische remassistent - Op basis van een individuele berekening remt de truck aan het einde van het gangpad op het optimale moment. Het systeem houdt niet alleen rekening met de afstand tot het einde van het gangpad, zoals bij andere systemen, maar ook met de werkelijke rijsnelheid. Voordeel: hogere omslagprestaties bij het werken aan het einde van het gangpad, omdat de truck langer snel kan rijden.

    Aanrijdbeveiliging - Het voertuig houdt rekening met vooraf ingestelde obstakels zoals lampen, sprinklerinstallaties of dwarsverbindingen en voorkomt zo aanrijdingen. Doordat de omgeving constant wordt gemonitord en vergleken met de contouren van de truck, stopt deze altijd op tijd; voordat het obstakel kan worden geraakt. Voordeel: een betere benutting van de opslagruimte doordat eerder ontoegankelijke gebieden bereikbaar worden en beter beschermd zij tegen aanrijdingen.

    Lokale hoogtebeperking - De maximaal mogelijke hefhoogte kan worden beperkt voor bepaalde gebieden binnen een gangpad. Dit maakt het mogelijk om rekening te houden met gangpaden die in hallen met verschillende plafondhoogtes lopen. Voordeel: meer veiligheid in gebieden met verschillende hoogtes.

    Lokale daalbeperking - Het dalen van de cabine tot aan de vloer kan in bepaalde zones worden voorkomen. Dit voorkomt schade aan het voertuig, de lading of de geleiderails. Voordeel: meer veiligheid bij obstakels op de vloer.

    Lokale snelheidslimiet - In bepaalde gebieden kan de rij- en hefsnelheid van de truck worden beperkt. Dit voorkomt schade aan het voertuig of de stellingen in gebieden met ongelijke vloeren, zelfs zonder een algemene snelheidsbeperking voor alle gangpaden. Voordeel: een hogere omslagprestatie dankzij betere rijeigenschappen en een hogere veiligheid op plaatsen met ongelijke vloeren.

    Stuurslot buiten het gangpad - Ook na het verlaten van het gangpad kan de besturing van het voertuig voor een bepaalde afstand worden geblokkeerd om pallets neer te zetten of op te pakken. Dit voorkomt schade aan het voertuig en de goederen bij het verlaten van het gangpad. Voordeel: meer veiligheid door het vermijden van schade aan voertuig en goederen.

    Lokale reachvergrendeling - Het uitreachen van de vork kan in gedefinieerde gebieden worden uitgesloten. Dit voorkomt aanrijdingen met aanwezige obstakels in deze gebieden. Voordeel: meer veiligheid door het vermijden van schade aan het voertuig en de goederen.

    Lokale reachvermindering - In gedefinieerde gebieden of aan de gehele zijde van een gangpad kan het uitreachen tot een gedefinieerd niveau worden gereduceerd. Pallets met verschillende oriëntaties of afmetingen kunnen op deze manier veilig worden ingeslagen. Voordeel: meer veiligheid door het vermijden van schade aan het voertuig en de goederen.

    Lokaal zwenkverbod - Het zwenken van de vork naar één kant van het gangpad kan in een bepaald gebied, over de gehele lengte of binnen een gedefinieerd bereik worden uitgesloten. Dit is zinvol als slechts aan één kant van het gangpad kan worden ingeslagen, of als in smalle gangpaden alleen op bepaalde punten kan worden gezwenkt. Voordeel: meer veiligheid door het vermijden van schade aan het voertuig en de goederen.

    Assistent voor overdrachtstations - De posities van overdrachtstations voor het stellinggangpad kunnen worden gedefinieerd met RFID-tags en vervolgens met een druk op de knop worden opgeroepen. Het voertuig stopt dan op de gekozen positie. Voordeel: Verhoogde omslagprestaties door betere performance met een directe benadering van de overdrachtstations.

    iGo pilot safety: Videotheek

    {{ filteredVideos.length }} Videos

    U kunt niet beslissen?

    Onze experts zijn altijd beschikbaar om uw vragen over onze portfolio te beantwoorden.

    Aanhef*

    Downloads

     

    Neem contact op

    Onze experts zijn altijd beschikbaar om uw vragen over onze portfolio te beantwoorden.

    Formulier invullen

    We nemen zo snel mogelijk contact met u op.

    Bel een consultant

    Uw directe lijn naar onze experts.

    Aanhef*