Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
11.01.2022

Wendbaar, krachtig en nog veiliger

STILL lanceert LXT/LXW-serie trekkers en platformwagens

Hamburg, 11 januari 2022 - Met de nieuwe series LXT 120-350 en LXW 20-30 heeft STILL niet alleen het productaanbod aan elektrotrekkers en -platformwagens gemoderniseerd en uitgebreid. Ook het veiligheidsniveau van de voertuigen is naar een nieuw niveau getild. Vooral het unieke assistentiesysteem Descent Speed Regulation (DSR), een snelheidsregelsysteem op basis van lading en hellingshoek, zorgt voor extra veiligheid en betere rijeigenschappen tijdens het rijden op hellingen.

Met de nieuwe series LXT 120-350 en LXW 20-30 breidt STILL haar productportfolio van elektrotrekkers en platformwagens uit.

Elektrotrekkers en platformwagens zijn niet meer weg te denken uit de moderne economie. Scheepswerven, autofabrikanten, internationale luchthavens en spoorwegstations, logistieke bedrijven, expediteurs en ontelbare productiebedrijven over de hele wereld vertrouwen al jaren op de kwaliteiten van STILL. Nu heeft de intralogistieke dienstverlener haar portfolio opnieuw uitgebreid en op de toekomst voorbereid. De nieuwe LXT 120-350 elektrische trekkers – met trekcapaciteiten tussen 12 en 35 ton – en de LXW 20-30 elektrische platformwagens – met laadvermogens van twee en drie ton op het platform en trekcapaciteiten tot zes ton – bieden een ruime keuze aan modulaire uitrustingsmogelijkheden en imponeren met hun prestaties. Uitgebreide tests in verschillende bedrijfstakken en op soms zeer ruwe locaties bewijzen dat efficiëntie en topprestaties met deze nieuwe voertuigen perfect kunnen worden gecombineerd.

Veilig rijden op hellingen
De STILL-ingenieurs zijn met name trots op het door hen ontwikkelde Descent Speed Regulation (DSR) assistentiesysteem; een absolute wereldprimeur. Het unieke systeem ondersteunt de bestuurder bij het veilig rijden op hellingen en verbetert tegelijkertijd de rijeigenschappen. Met ladingen tot 35 ton zijn de bestuurders altijd afgestemd op de situatie onderweg - en tegelijkertijd zo snel mogelijk. Afhankelijk van de uitvoering detecteert de DSR de exacte hellingsgraad en het actuele laadgewicht. De snelheid wordt dan automatisch aangepast aan de betreffende omstandigheden. In de basisversie, die in alle voertuigen is geïnstalleerd, wordt de snelheid handmatig via een schakelaar beperkt tot een vooraf bepaalde snelheid wanneer van een helling wordt gereden. In de optionele ECO-versie toont het systeem de hellingshoek op het display en beperkt het de snelheid automatisch tot een vooraf gedefinieerde waarde. In de premium versie van de DSR is de automatische snelheidsreductie afhankelijk van de helling én van de getrokken lading.

Geen compromissen op technisch vlak
Alle voertuigen zijn verder uitgerust met hydraulische lamellenremmen op beide assen. Deze geven een bijzonder krachtige en nauwkeurige remwerking, zijn slijtagevrij en werken vrijwel geruisloos. Bovendien kan dankzij het regeneratieve remmen van de elektrische aandrijving energie worden teruggewonnen tijdens het remmen. De parkeerrem is ook elektrisch en wordt automatisch ingeschakeld. De voertuigen van de LXT/LXW-serie worden aangedreven door twee 10,5 kW-motoren op de achteras. De 80 V-draaistroommotoren zijn ingekapseld en onderhoudsvrij. De intelligente motorregeling verzekert een wendbaar rijgedrag, terwijl de snelheidsgeregelde aandrijving ervoor zorgt dat er geen snelheidsverlies optreedt, zelfs niet bij lange ritten bergop. De maximumsnelheid van de LXT-voertuigen, zonder lading, bedraagt 25 km/h, de LXW haalt tot 23 km/h. Via de snellaadaansluiting en de boordlader kunnen de voertuigen snel en gemakkelijk worden opgeladen zonder de motorkap te openen.

Volop comfort voor lange werkdagen
De nieuwe cabine is royaal bemeten en biedt zelfs lange bestuurders volop hoofdruimte en een zeer ruime voetenruimte. Verschillende stoelinstellingen garanderen een comfortabele werkplek en bieden elke bestuurder de juiste positie om onvermoeibaar te werken. De cabine zelf is op rubber buffers geplaatst en daardoor trillingsgedempt en losgekoppeld van het chassis. Het chassis, bovendien gedempt door extra lange schroefveren, biedt extra rijcomfort en zorgt voor een eersteklas wegligging. Dankzij het STILL Easy Control kleurendisplay hebben de chauffeurs altijd alle belangrijke informatie in één oogopslag - bijvoorbeeld over de stand van het stuurwiel, de rijrichting, het rijprogramma, de snelheid, de hellingshoek, de weergave van de lading of de laadstatus. Het nieuwe stuurwiel met optionele knop en goede grip maakt een eenvoudige en ergonomische bediening van de volledig hydraulische besturing mogelijk.

Meer zicht voor veiligheid
‘Beglazing rondom’ biedt optimaal zicht. In vergelijking met voorgaande modellen is 23 procent meer raamoppervlak aangebracht. Een optimaal zicht in alle richtingen verhoogt de veiligheid en voorkomt ongevallen. De optionele achteruitrijcamera vereenvoudigt het manoeuvreren en koppelen bij het achteruitrijden. Bescherming tegen ongevallen en breuk van goederen wordt ook geboden door het eveneens optionele Curve Speed Control, dat de snelheid in bochten automatisch aanpast. De voertuigen kunnen via een optionele interface eenvoudig worden geïntegreerd in beheersystemen als STILL neXXt fleet, het meest innovatieve en krachtige webportaal voor vlootoptimalisatie van industriële trucks. Zo hebben gebruikers alle relevante informatie voor snelle analyses en optimalisatie in één tool gebundeld. Andere optioneel verkrijgbare veiligheidsfuncties zijn STILL Flashlight, Safety Light 4Plus, FleetManager en het intelligente akoestische waarschuwingssignaal, waarvan het volume altijd 10 dB hoger is dan het omgevingsgeluid. Met dit systeem worden voorbijgangers en andere weggebruikers altijd op het juiste volume gewaarschuwd voor het voertuig, zonder dat dit een onnodig hoog geluidsniveau veroorzaakt.