Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:

Historie


We presenteren de geschiedenis van STILL om een licht te werpen op de ontwikkeling van ons bedrijf in de loop van de tijd. Deze ontwikkeling heeft STILL vanaf de oprichting laten uitgroeien tot de meest toonaangevende groep van bedrijven die wereldwijd intralogistieke oplossingen aanbiedt.

 

Hier kunt u het boek downloaden "STILL - The History" in pdf formaat:

STILL - De historie


Sterk en onafhankelijk - Meer dan 90 jaar STILL

Inmiddels profiteren onze klanten al meer dan 90 jaar van de betrouwbaarheid van onze producten en diensten. We begonnen met het repareren van motoren, ontwikkelden mobiele generatoren en werden één van de toonaangevende full service providers voor intralogistiek.

Wij bieden een uitgebreid concept voor de interne logistiek aan waarmee de uitwisseling van informatie tussen trucks en alle gerelateerde systemen kan worden aangestuurd. Onze holistische aanpak is gericht op een efficiënt samenspel van alle componenten die betrokken zijn bij interne logistiek, inclusief mankracht.

Kwaliteit en snelle service bij STILL garanderen een hoge beschikbaarheid. Onze producten zijn gebruiksvriendelijk en daardoor tijdbesparend in te zetten. Door het analyseren van de materiaalstroom en informatie van onze klanten zijn wij in staat om oplossingen aan te bieden die perfect zijn afgestemd op elke individuele vraag.

Innovatieve en intelligente ideeën helpen ons om onze verantwoordelijkheid voor het milieu te nemen. Het energiebesparingsprogramma Blue-Q, bijvoorbeeld, maakt het mogelijk om tussen de 10 en 20 procent van de energie die een truck verbruikt te besparen zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie.

Onze competente medewerkers helpen u graag verder. Persoonlijke relaties vormen de basis van een lange zakelijke relatie.


2000: Vernieuwing - STILL positioneert zich als een premium merk.

De voortdurende groei van de afgelopen jaren en de uitbreiding naar nieuwe markten als zodanig was een zakelijk succes, maar genereerde ook nieuwe eisen. Als geglobaliseerde onderneming kreeg STILL steeds meer te maken met de uitdagingen van een geglobaliseerde markt. Daarom heeft STILL besloten de door haar erkende zwakke punten weg te werken en de bestaande sterke punten te handhaven.

Aan het begin van het millennium begon STILL met een investeringsprogramma van vele miljoenen om de productiestructuren in het hoofdkantoor in Hamburg te optimaliseren en het reeds goed draaiende dienstensegment verder te verbeteren. Parallel hieraan heeft STILL haar internationale productie- en verkoopcapaciteiten uitgebreid door de overname van de bijpassende activiteiten. Deze activiteiten gingen gepaard met interne kwaliteitsborgingsmaatregelen en de gedwongen ontwikkeling van zeer innovatieve producten en diensten. Er werden nieuwe voertuigen ontwikkeld die nieuwe normen stellen op het gebied van economie, kwaliteit en prestaties. Daarnaast heeft STILL een serviceconcept ontwikkeld dat de klant een scala aan individuele, nog niet eerder vertoonde dienstenpakketten biedt - het PartnerPlan.

In het kader van de interne verjonging is ook het externe profiel van de onderneming aangescherpt. STILL werd steeds meer herkenbaar als een wereldwijd gepositioneerd premium merk, niet alleen met een groot aantal voertuigen, maar ook met buitengewoon innovatieve diensten en oplossingen voor materiaalstroomaansturing. Door de overgang van een louter productiebedrijf naar een leverancier van complete intralogistieke oplossingen, kon STILL een leidende positie in Europa veroveren als leverancier van intralogistieke technieken en processen.

Ondanks haar grote aanpassingsvermogen blijft STILL echter vasthouden aan haar tradities. Klanten, leveranciers, medewerkers en medewerkers kunnen dus vertrouwen op de basiswaarden en de intenties zoals die zijn vastgelegd in de bedrijfsfilosofie die nog steeds van toepassing is in het 9e decennium van de geschiedenis van het bedrijf. Vandaag, net als morgen, verplicht STILL zich ten opzichte van de opdrachtgever: "Wij willen een voordeel zijn voor iedereen die bij ons betrokken is


1990: Het heden - het ontwaken in het Oosten

Het begin van de jaren negentig was voor een groot deel gewijd aan de uitbreiding in het oosten. Het uiteenvallen van het voormalige monolitische Oostblok, de Duitse eenwording en de vorming van nieuwe hervormingsgezinde democratieën hebben nieuwe afzetmarkten geopend. STILL heeft zich vanaf het begin gericht op langdurige, stabiele en betrouwbare relaties met onze Oost-Europese klanten en partners. Dit basisstandpunt was een van de essentiële voorwaarden voor onze groei naar marktleiderschap in de oude Oost-Duitse deelstaten.

De eerste steen voor de opbouw in het oosten werd in 1990 gelegd met de oprichting van een verkoopkantoor in Leipzig - spoedig gevolgd door dochterondernemingen in Hongarije (1992), Tsjechië (1993) en Polen (1995). In de tussentijd zijn er banden gesmeed tot in Rusland. De oostelijke markt heeft zich ontwikkeld tot een sterke pilaar onder het bedrijf. De weg naar de toekomst voor STILL ligt open.

Met een op de eisen van de industrie afgestemd productassortiment, dat zich uitstrekt van zware industriële trucks tot magazijninrichting en apparatuur, en in totaal 12 buitenlandse bedrijven plus een wereldwijd servicenetwerk, is STILL vandaag de dag uitgegroeid tot een begrip op het gebied van betrouwbaarheid en kwaliteit.

Still GmbH en haar medewerkers gaan verder op de ingeslagen weg en in de toekomst volgens het motto van de oprichter van het bedrijf, Hans Still:

"De oplossing voor individuele transportproblemen is onze taak. Bij de ontwikkeling van nieuwe transporttechnieken is het ons doel om vandaag al aan de eisen van morgen te voldoen"


1980: Het eerste miljard - De opleving

Sinds het begin van de jaren zeventig is er sprake van een uitzonderlijke groei van de omzet. In 1971 bedroeg de omzet 200 miljoen DM. In het midden van de jaren tachtig was dit bijna verdrievoudigd en in 1989 werd de barrière van 1 miljard DM doorbroken.

Het succes van de omzetcijfers ging gepaard met rationalisering, productiviteitsverhogingen en aanzienlijke investeringen om een stevige basis te leggen voor een snelle groei.

Eén van de ondernomen acties was de oprichting van een nieuwe opleidingswerkplaats en de bouw van een nieuw gebouw voor de afdeling ontwikkeling en ontwerp.


1970: Vooruitgang - Wie innovaties aanbiedt, moet ook gebruik maken van innovaties.

Toen in 1970 de eerste IBM-computer werd geïntroduceerd, had niemand kunnen voorzien hoe groot de impact van de computertechnologie op de industrie en de maatschappij zou zijn. Maar de nieuwe technologie bood nieuwe mogelijkheden en bij een bedrijf als STILL, dat zelf nieuwe ideeën aanbood, werd de deur altijd opengehouden voor nieuwe mogelijkheden.

Still maakt nog steeds gebruik van technische vooruitgang waar dit zinvol is. Parallel met computers werden dus de eerste volautomatische machines in de productie ingezet. Ook in de organisatie van de arbeidstijd probeert STILL nieuwe concepten uit: Door de introductie van flex-werktijden in 1972 bood STILL haar medewerkers meer individuele beslissingsvrijheid en meer persoonlijke verantwoordelijkheid.

Maar STILL heeft niet alleen gebruik gemaakt van de vooruitgang, maar heeft er ook actief aan meegewerkt. Met innovatieve producten werden nieuwe normen gesteld voor de productie van industriële trucks. Dit begon kort na de beslissing om trucks te bouwen met enkele wielophanging, gepatenteerd in 1948, en eindigde zeker niet in 1983 met de eerste hybride aangedreven industriële truck ter wereld - de innovatieve kracht van STILL blijft tot op de dag van vandaag bestaan.

In de jaren zeventig gaf STILL nog een voorbeeld van haar innovatieve kracht: de "Clear-view mast" Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat deze nieuwe ontwikkeling de veiligheid en het bedieningsgemak van vorkheftrucks aanzienlijk heeft verbeterd.

De design- en development-ingenieurs van STILL werken ook intensief aan oplossingen voor de bescherming van het milieu. Sinds 1974 is de uitstoot van uitlaatgassen van trucks met verbrandingsmotoren zo sterk gereduceerd dat aan de strenge eisen van de zogenaamde Californische drietraps-test is voldaan.

De vooruitgang van STILL was nooit een doel op zich. De voordelen voor de klant staan altijd voorop. Dit basisprincipe is beloond en heeft geleid tot verdere groei. In 1979 was het aantal werknemers gestegen tot ongeveer 2500.


1960: Transformatie - als een feniks uit de as

De brand in de montagewerkplaats (1961) vernietigde twee maanden werk in een paar uur tijd. Gelukkig zijn er geen mensenlevens verloren gegaan.

Van demotivatie was geen sprake: de woeste vlammen hadden de STILL werknemers juist extra gemotiveerd. Binnen korte tijd kon de productie in een gehuurde ruimte weer van start gaan en slechts enkele jaren later werd op de plaats van de smeulende ruïnes die door de brand waren achtergelaten, een nieuwe, moderne assemblagewerkplaats gebouwd. Het vuur stond symbool voor het begin van een tijd van vernieuwing en transformatie voor STILL.

Al in 1960 werd besloten de fabrieken te moderniseren en uit te breiden. Er werden nieuwe gebouwen gepland voor de productie van trucks en voertuigen en voor de productie van schakelapparatuur. Bovendien moest er een nieuw kantoorgebouw worden gebouwd en een centrale verwarming en energievoorziening worden opgezet. In 1964 waren deze bouwprojecten klaar. STILL was nu in staat om de tweede helft van de jaren zestig veel sterker en efficiënter te betreden dan de enorme brand aan het begin van het decennium zou doen vermoeden. De nieuwe gebouwen hebben er ook toe bijgedragen dat het bedrijf een moderne uitstraling heeft gekregen.

Ook het bedrijfslogo waarmee STILL zich aan de buitenwereld presenteerde, werd geactualiseerd. Tot 1968 werd de merknaam gekenmerkt door een "S" die een elektrische flits symboliseerde. Dit idee kwam van de oprichter van het bedrijf en verwees naar de oorspronkelijke productie met haar nadruk op elektrische machines. Na 1969 werd dit segment van de productie echter volledig vervangen door de productie van voertuigen. De eerste aanpassing van het bedrijfslogo aan het gewijzigde productieprogramma kwam voort uit de fusie met de machinefabriek Esslingen.

Een nieuw logo, "SE Vehicle Works GmbH", ontstond en duurde acht jaar, zonder "elektrische symboliek". Het definitieve bedrijfslogo waaronder STILL vandaag de dag bekend is, werd ontwikkeld in 1976: STILL GmbH


1950: Wereldmarkten - Kwaliteit kent geen grenzen.

Als land werkte Duitsland met enthousiasme aan een economisch wonder en aan het begin van de jaren vijftig was het weer in staat om hoogwaardige producten aan te bieden voor de export naar een verbaasde wereld. De term "Made in Germany" heeft weer een goede reputatie opgebouwd. STILL behoorde tot de bedrijven waarvan de producten in het buitenland op grote belangstelling konden rekenen. Met nieuw ontwikkelde vrachtwagens zijn ze erin geslaagd om de stap naar de exportmarkten te maken. De Britse bezettingsmacht was de eerste van wie STILL een belangrijke opdracht kreeg. In 1950 bestelde men 60 EWL 1500 elektrische vrachtwagens.

Voor STILL maakte het overzeese zakendoen deel uit van de bedrijfstraditie. Al in 1924, slechts vier jaar na de oprichting van het bedrijf, was STILL met zijn lichtstations en elektromotoren vertegenwoordigd op de exportbeurs van Leipzig. In die tijd was het elektriciteitsnet nog niet erg dicht en daarom hadden afgelegen plantages in tropische landen hun eigen centrales nodig. STILL leverde deze aan alle hoeken van de wereld.

De intentie om zich open te stellen voor de wereldmarkten is tot op de dag van vandaag een belangrijke drijfveer voor het bedrijf gebleven. In 1951 exposeerde STILL op de beurs van Kopenhagen in Denemarken en werd - wellicht daarom - door het publiek beschouwd als een bedrijf dat openstond voor de wereld. In ieder geval heeft de Hamburgse pers in datzelfde jaar een groot beeldverslag met de catchline "STILL over de hele wereld" gepubliceerd.

De orders van de Duitse Spoorwegen bleken gunstig te zijn voor de export. Zij introduceerden als eerste elektrische STILL-trolleys en vorkheftrucks (1949) en versterkten daarmee de beslissing van andere spoorwegen om zich eveneens uit te rusten met nieuw ontwikkelde STILL-producten. De Italiaanse Spoorwegen begonnen in 1954 met het gebruik van STILL, al snel gevolgd door de spoorwegen van de Benelux-landen en in 1959 werd o.a. een order ontvangen van de Japanse Spoorwegen. Deze grote exportorders betekenden twee dingen voor STILL: enerzijds herstel en een nieuwe opleving na de moeilijke jaren van de jaren veertig en anderzijds een nieuwe, toekomstgerichte oriëntatie in de vorm van het nieuwe productiesegment "trucks". Al in 1954 overtrof deze divisie de gevestigde activiteiten op het gebied van elektrische machines.


1940: Turbulente tijden - STILL producten komen in beweging.

De eerste helft van de jaren veertig werd gekenmerkt door de Tweede Wereldoorlog en niemand in Duitsland bleef onberoerd door deze periode.

Het bedrijf STILL is doorgegaan met de productie van productie-installaties en de productiecapaciteit werd voortdurend uitgebreid. Begin 1945 was het personeelsbestand van STILL gegroeid tot bijna 1500 mensen en was de productie bijna verdrievoudigd. Maar na de naoorlogse ineenstorting begon de wederopbouw met een inkrimping van het personeelsbestand tot nauwelijks 500 medewerkers.

Bijna de helft van de productiefaciliteiten lag in puin en in eerste instantie moest STILL het hoofd boven water houden door de reparatie van elektromotoren en transformatoren. In juli '45 was de ontwikkeling van nieuwe producten echter alweer begonnen. Er werd een tweemans-ontwerpgroep "Voertuigen" in het leven geroepen die het jaar daarop al in staat was om de "EK 2000 elektrische trolley" te presenteren. Dit elektrisch aangedreven transportvoertuig met een capaciteit van 2 ton introduceerde een fundamentele verandering in de focus van de productie van STILL. Van nu af aan lag de nadruk steeds meer op mobiliteit, op de bouw van "industriële trucks". (De productie van elektrische machines werd in 1969 volledig opgegeven.)

Met de "EK 2000" werden al nieuwe ideeën in de praktijk gebracht. Het nieuwe type enkelvoudige wielophanging en de disselboombesturing kregen hun respectievelijke patenten in 1948 en 1952. In 1947 verwierf het EK 2000 een belangrijke klant - de Duitse Spoorwegen.

Met verdere innovaties werd de opleving merkbaar dynamischer: Een driewielige trekker, de zogenaamde "Mule-mobiel" werd ontwikkeld (1948), en slechts een jaar later werd de productie van de 100ste Mule-mobiel gevierd. In hetzelfde jaar (1949) volgde het volgende nieuwe product: De eerste vorkheftruck van STILL, de EGS 1000.

Het waren niet alleen de producten die STILL mobiel maakte, maar ook de service. Aan het einde van de jaren veertig begon STILL met het gebruik van eigen servicewagens. De eerste, een VW-bus, werd in 1947 aangekocht. Sindsdien is het servicepark in Duitsland gegroeid tot ongeveer 750 voertuigen. Wereldwijd zijn er meer dan 1000.


1930: Mens en machine

Het zijn de mensen die een bedrijf sterk maken.

Ook de jaren dertig werden sterk beïnvloed door de economische opleving. Generatorapparatuur van het bedrijf STILL had een goede reputatie opgebouwd. De eerste eenheid, het Matador Light Station, leverde slechts 0,5 kW. Sindsdien is op basis daarvan een modelreeks ontwikkeld met een vermogen tot 1,5 kW. In 1933 waren er generatoren tot 10 kW ontwikkeld, maar dat was nog niet genoeg. In het jaar daarop werden de eerste mobiele units geproduceerd. Vanaf 1935 werden deze een vast onderdeel van het verkoopassortiment.

STILL ontwikkelde machines van hoge kwaliteit die aan de behoeften van de klanten voldeden. Dit was echter niet de enige reden voor de continue groei. Net zo belangrijk waren (en zijn) de geëngageerde werknemers, de energie en de rijkdom aan ideeën.

Hans STILL, de oprichter van het bedrijf, was zich hiervan bewust. Voor hem waren zijn werknemers meer dan alleen maar productiefactoren. Zij waren medescheppers van het succes van het bedrijf.

In lijn met dit inzicht werd het een vaste STILL-traditie om het personeel te koesteren en zijn belangen te behartigen. Al in 1934 werden de eerste bedrijfsuitjes gemaakt en werd er gezamenlijk kerstmis gevierd. In de daaropvolgende jaren volgden nog meer innovaties: in 1935 werden voor het eerst ideeën en suggesties van het personeel voor verbeteringen bekroond. Daarnaast werd de medische dienst van de fabrieken georganiseerd en werd een arbeidsgeneesheer ter beschikking gesteld. Drie jaar later werden de eerste bedrijfssportgroepen gevormd en vandaag de dag zijn die nog steeds een populair onderdeel van de bedrijfsactiviteiten.

Ook in de latere jaren was het duidelijk dat tevreden medewerkers de basis vormden voor het succes van de onderneming STILL. In 1940 richtte Hans STILL zelf de geregistreerde "Hans STILL Noodhulpvereniging" op, die regelmatig grote bedragen uitdeelt aan de werknemers en in lijn met deze traditie wordt tegenwoordig een bedrijfspensioen uitbetaald. In 1941 volgde een bedrijfsbibliotheek en vanaf 1943 eigen flats van het bedrijf. Een ander aandachtspunt bij het begeleiden en stimuleren van werknemers is de opleiding van stagiairs. Met de oprichting van eigen opleidingscentra legde STILL de basis voor het hoge opleidingsniveau van het personeelsbestand.


1920: De jaren van de oprichting

Op 1 februari 1920 verwierf een jongeman zijn onafhankelijkheid door de oprichting van een klein bedrijf in de Spaldingstrasse, Hamburg. Hans Still was toen nog een jongeman van slechts 22 jaar oud en vol energie. Alles moest snel gebeuren - vooral voor zijn klanten.

Hij bood "snelle hulp", betrouwbaarheid en kwaliteit. Het succes liet niet lang op zich wachten. De opkomst was adembenemend. Naast de reparatie van elektromotoren ontwikkelde hij in 1920 ook zijn eigen producten. Het verlichtingsstation "Matador" was het eerste, al snel gevolgd door kleine draagbare generatoren (1924).

Daarnaast werd het productassortiment aangevuld met een commercieel aanbod van productiemachines. De snelheid waarmee het jonge bedrijf groeide, blijkt duidelijk uit het stijgende aantal medewerkers. In het begin had Hans nog maar twee medewerkers, een armatuurwikkelaar en een monteur. Deze drie pioniers hadden al snel versterking nodig. Elk jaar werden er extra werknemers aangenomen. Al in 1924 was het personeelsbestand gegroeid tot 20 werknemers; in 1937 waren dat er meer dan 500 en slechts twee jaar later meer dan 1000. Vandaag de dag heeft STILL wereldwijd meer dan 6000 mensen in dienst.....

Het duurde niet lang voordat het bedrijf uit zijn jasje groeide. In 1927 verhuisde het bedrijf STILL naar een groter pand aan de nabijgelegen Wendenstrasse, maar ook daar konden ze niet lang blijven. De groei zette zich voort en al snel was de capaciteit weer uitgeput. Hans STILL moest op zoek naar een locatie die ruimte bood voor toekomstige uitbreiding. In 1932 werd het gevonden: de locatie tussen de Liebigstrasse en de parallelle Berzeliusstrasse in de Hamburgse wijk Billbrook. Het hoofdkantoor van STILL is er ook vandaag nog steeds.

Tot zijn tragische dood in 1952 (hij overleed samen met zijn vrouw bij een auto-ongeluk) stond Hans Still aan het roer van het bedrijf. Zijn blijvende nalatenschap is het bedrijf STILL, dat blijft werken volgens zijn principes die hij ooit beschreef als:

"De kwaliteit van het werk, de economische levensvatbaarheid van de producten, de zorgvuldige productie en de totale dienstverlening vormen de solide basis voor STILL-kwaliteit".

STILL blijft trouw aan deze principes.