Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
23.12.2025

Recyclingspecialist vergroent voetafdruk met elektrische trucks

Galloo stapt over op STILL

Duurzaamheid beperkt zich bij Galloo niet tot het recyclen van metalen en plastics. Ook de eigen bedrijfsvoering wordt steeds groener. Na een forse investering in zonne-energie kiest de recyclinggroep nu resoluut voor elektrificatie van het intern transport. De site in Menen stapt als eerste volledig over van verbranders op schone en stille lithium-ion heftrucks van STILL.

De Galloo Group is Europees marktleider in duurzame recycling van ferro- en non-ferrometalen en specialiseert zich in het scheiden van materialen uit complexe afvalstromen, zoals afgedankte voertuigen en huishoudelijke apparaten. Het familiebedrijf beschikt over 44 vestigingen in België, Frankrijk en Zeeuws-Vlaanderen. In totaal zetten zo’n 1.000 medewerkers zich in om jaarlijks ongeveer 1,3 miljoen ton materiaal te recycleren.
Duurzaamheid vormt de kern van de bedrijfsvoering van Galloo. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de recyclingactiviteiten zelf, maar ook naar de eigen ecologische voetafdruk. In 2024 investeerde het bedrijf aanzienlijk in zonne-energie. Op de site in Menen werd een zonnepaneleninstallatie met een capaciteit van 6,5 MW gerealiseerd. De keuze om op deze locatie over te stappen op een volledig elektrische heftruckvloot is een logische vervolgstap.

Schoner, stiller en onderhoudsvrij

Dit is voor ons de eerste keer dat we op één site de volledige vloot elektrificeren”, vertelt managing director Jan Vandeputte. “Onze bestaande, gemengde vloot was aan vervanging toe en dit was het ideale moment om de overstap naar elektrische heftrucks te maken.”
Volgens Vandeputte is die keuze vanzelfsprekend. Elektrische trucks zijn stiller en schoner, terwijl ze qua prestaties al lang niet meer onderdoen voor diesel- of lpg-varianten, zelfs niet in een veeleisende recyclingomgeving. De lithium-ion accu’s kunnen tussentijds worden opgeladen zonder nadelige gevolgen en vergen geen onderhoud. “Dat onderhoudsvrije aspect was voor ons misschien wel de doorslaggevende factor. We wilden geen wisselbatterijen en onze medewerkers niet belasten met dagelijks batterijonderhoud”, aldus Vandeputte.

Vertrouwd contact, nieuwe ervaring

Galloo benaderde al zijn bestaande leveranciers, maar uiteindelijk viel de keuze op STILL. Voor het bedrijf was dit een nieuwe samenwerking, zij het met een vertrouwd gezicht. “De accountmanager kenden we al uit een eerdere samenwerking. Het contact was altijd goed, ook nu. Met de trucks zelf hadden we echter nog geen ervaring”, licht Vandeputte toe.
STILL leverde in totaal zeven nieuwe heftrucks: drie compacte RX20 driewielers en vier RX60 vierwieltrucks. Alle machines zijn uitgerust met lithium-ion accu’s; de RX60-modellen beschikken bovendien over een rotator om de vork te laten draaien. 

Praktijktest overtuigt ook critici

Van zowel de RX20 als de RX60 ontving Galloo een demotruck, zodat medewerkers ervaring konden opdoen met de trucks en konden wennen aan het elektrisch werken.
Aanvankelijk waren er twijfels over de inzetbaarheid, vooral vanwege de intensieve recyclingactiviteiten gedurende volledige shifts van acht uur. Sommige medewerkers vreesden dat dit te zwaar zou zijn voor elektrische trucks. In de praktijk blijken de STILL heftrucks echter probleemloos de hele dag inzetbaar. Indien nodig kan de accu eenvoudig tijdens een koffiepauze worden bijgeladen. “Zelfs de meest kritische chauffeurs waren snel overtuigd”, vertelt Vandeputte.

Extra aandacht voor veiligheid

Het werken met elektrische trucks hadden de chauffeurs snel onder de knie. Wel vroeg het vrijwel geruisloze rijden om gewenning, zowel voor de chauffeurs als voor andere medewerkers. Om de veiligheid te waarborgen, heeft Galloo gezorgd voor een duidelijkere scheiding tussen voetgangers en intern transport.
Daarnaast zijn alle trucks uitgerust met STILL Safety Light, dat een opvallende blauwe lichtvlek op de vloer projecteert in de rijrichting van de truck. Zo worden voetgangers en andere chauffeurs tijdig gewaarschuwd. Ook beschikken de trucks over een akoestisch waarschuwingssignaal. “We hebben bewust gekozen voor het zogenoemde ‘kraai’-geluid, omdat dit minder ver draagt en zo de geluidsoverlast voor de omgeving beperkt”, aldus Vandeputte.
Een bijkomend voordeel van de elektrische heftrucks is de fysieke ontlasting van de chauffeurs. Een comfortabele stoel en de goed geveerde cabine zorgen voor een aanzienlijke reductie van trillingen.

Verdere elektrificatie in het verschiet

De energie die Galloo met de eigen zonnepanelen opwekt, wordt gebruikt om de lithium-ion accu’s op te laden. “Daarmee profiteert niet alleen het milieu van onze verduurzaming, maar wijzelf ook”, besluit Vandeputte. De managing director kijkt met tevredenheid terug op de overstap en sluit verdere elektrificatie van de intern transportvloot niet uit. “De keuze voor elektrische heftrucks van STILL biedt louter voordelen. Ik verwacht dat andere vestigingen in de toekomst volgen.