Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
10.12.2025

Toekomstbestendig energie-ecosysteem met STILL Smart Energy Unit

DHL Aviation neemt hoge vlucht met duurzaamheid

DHL Aviation in Brussel nam recent een compleet nieuwe lithium-ion vloot van STILL in gebruik. Daarmee is de hub één van de grote Europese DHL Aviation-hubs die de overstap maakt naar de toekomstbestendige technologie. De hernieuwde keuze voor STILL past perfect in deze duurzaamheidsstrategie van de logistieke dienstverlener. Om het energieverbruik op intelligente wijze te beheren, piekbelastingen te minimaliseren en de operationele continuïteit te blijven waarborgen ontwierpen de partners samen een toekomstbestendig energie-ecosysteem, met een hoofdrol voor de STILL Smart Energy Unit.

DHL Aviation maakt deel uit van het wereldwijde DHL Express-netwerk. Vanuit Brussel verzendt de logistieke dienstverlener tijdgevoelige zendingen, zoals farmaceutische producten en machineonderdelen, naar meer dan 220 landen wereldwijd. “Via onze hub verzorgen we de afhandeling, sortering en het lucht- en wegtransport van expreszendingen”, vertelt Marcel De Kelver, Senior Manager Facilities & Equipment bij DHL Aviation. “We werken in een intensieve en tijdkritische omgeving, waar betrouwbaarheid, veiligheid en duurzaamheid hand in hand moeten gaan.” Belangrijke uitdagingen zijn onder meer het waarborgen van de operationele continuïteit, het verbeteren van de veiligheid en de transitie naar duurzame technologieën. “Recente investeringen in elektrische grondafhandelingsmaterieel en een nieuwe intralogistieke vloot van uitsluitend Li-ion- trucks hebben ons geholpen het energieverbruik te verminderen en ruimte te optimaliseren”, voegt Jelle De Parade, Project Engineer bij DHL Aviation en verantwoordelijk voor elektrische installaties, toe.

‘Kans om te upgraden’

DHL Aviation koos voor de nieuwe intern transportvloot opnieuw voor STILL. “We hebben goede ervaringen met STILL, zowel wat betreft de trucks als hun service”, licht De Kelver de hernieuwde keuze toe.
De nieuwe vloot was nodig omdat het leasecontract voor de vorige vloot afliep. De Kelver: “Dat gaf ons de kans om te upgraden. We hadden compactere en efficiëntere apparatuur nodig om de ruimte beter te benutten en om de verschillende taken beter te kunnen uitvoeren.” Ondanks de immense grootte, het warehouse meet 31.500 m² en de volledige site is 10 ha groot, is de logistieke operatie uitzonderlijk compact. “Ruimte is hier op de luchthaven extra kostbaar. Elke vierkante meter die we besparen, is pure winst“, weet De Kelver.
En dat is precies waar de nieuwe Li-ion trucks uitkomst bieden. Een speciaal centraal batterijlaad- en wisselstation is niet langer nodig. De Li-ion-batterijen worden decentraal opgeladen, op iedere gewenste locatie in de hub. Dit vermindert het interne transport en verhoogt de veiligheid nog verder.

Schone accutechnologie

Met de 117 nieuwe STILL- trucks, variërend van pallettrucks tot zwaardere vorkheftrucks, die nu in gebruik zijn, is de hub in Brussel één van de grote Europese DHL Aviation-hubs die de overstap maakt naar deze toekomstbestendige technologie. “De betrouwbaarheid en ergonomie van de trucks zijn nog beter dan ze al waren. We kunnen nu bijvoorbeeld de mast automatisch verticaal positioneren, wat belangrijk is bij het wegen van luchtvracht” ziet De Parade. Maar de grote winst zit voor hem toch in het energieverbruik. Met vrijwel dezelfde typen trucks en 93 nieuwe, energiezuinige laders bespaart DHL Aviation 16% op dat
energieverbruik. En dat terwijl de vorige vloot al behoorlijk energiezuinig was. De besparingen zijn volgens De Parade nodig omdat de elektrificatie de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen.

Toekomstbestendig energie-ecosysteem

Juist door die toenemende elektrificatie wordt het steeds lastiger om nieuwe besparingen te realiseren. We wilden daarom meer dan alleen nieuwe trucks”, stelt hij. DHL Aviation wil er zeker van zijn dat alle apparatuur en faciliteiten voldoen aan de hoogste normen op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid. Er is hard gewerkt aan de ontwikkeling van energiemanagement- en controlesystemen, waarmee het energieverbruik in realtime kan worden gemonitord geoptimaliseerd en voorspeld. Het ondersteunt niet alleen de duurzaamheidsdoelstellingen van DHL Aviation, maar helpt ook bij het beheren van piekbelastingen en het verlagen van de operationele kosten. De Kelver vervolgt: “STILL stond open voor het gezamenlijk ontwikkelen van een laadinfrastructuur die op maat is gemaakt voor onze logistieke behoeften. Dankzij hun flexibiliteit en technische ondersteuning waren ze een sterke partner voor ons. We waren vooral onder de indruk van de bereidheid van STILL om samen een laadinfrastructuur te ontwikkelen die voldoet aan de complexe eisen van een logistiek centrum als het onze, inclusief gedecentraliseerd laden, integratie met onze energiemanagementsystemen en afstemming op onze doelstellingen op het gebied van veiligheid en ruimteoptimalisatie. Vanaf het begin konden we input leveren en productieve discussies voeren. We hebben nauw samengewerkt aan een toekomstbestendig energie-ecosysteem waarmee we het energieverbruik op een intelligente manier kunnen beheren, piekbelastingen kunnen verminderen en de operationele continuïteit kunnen waarborgen.

Hoofdrol voor STILL Smart Energy Unit

De Smart Energy Unit van STILL, gekoppeld aan het energiemanagementsysteem van de klant, speelt een sleutelrol. Met deze Smart Energy Unit speelt STILL in op de groeiende marktvraag naar lagere piekbelastingen bij het opladen van Li-ion-accu's. In het geval van DHL Aviation is die piek zelfs nog hoger wanneer de talloze conveyors in de hub worden opgestart. “De belasting van het elektriciteitsnet – of beter gezegd, de noodzaak om dit te ontlasten – wordt steeds belangrijker. Daarom moeten we proberen het beschikbare vermogen zo efficiënt mogelijk te verdelen bij het laden van meerdere accu's, vooral als die zo snel mogelijk moeten worden opgeladen met tussentijds laden”, legt Thierry Morreel, Key Account Manager Energy bij STILL Benelux, uit.
Alle decentrale laadstations zijn uitgerust met een Smart Energy Unit, die het verbruik van de onderliggende laders in dat station beheert. Het systeem herkent de laadtoestand van een batterij en kan prioriteiten toekennen aan laders, zodat bijvoorbeeld batterijen met de laagste laadtoestand voorrang krijgen, en alle trucks operationeel blijven met een optimaal opgeladen batterij.

Duurzaam én kostenbesparend

Met deze oplossing kan DHL Aviation het energieverbruik van haar gehele site in evenwicht brengen, waar mogelijk verlagen en binnen het met de energieleverancier overeengekomen verbruik blijven. “Daarmee draagt de oplossing niet alleen bij aan het behalen van onze duurzaamheidsdoelen en het verbeteren van ons imago. Het levert ook kostenbesparingen op, want elke keer dat we meer energie verbruiken dan met de energieleverancier is afgesproken, stijgt de energierekening aanzienlijk”, weet De Parade. Het STILL Smart
Energy Portal geeft maximaal inzicht in het energieverbruik en maakt een volledige analyse van de inzet van trucks en laders mogelijk.
De nieuwe vloot en de STILL Smart Energy Unit hebben de logistieke operatie bij DHL Aviation fors verbeterd. De Li-ion-vloot biedt een betere beschikbaarheid en meer flexibiliteit Doordat er decentraal wordt geladen wordt kostbare ruimte efficiënter benut. “Bovendien is het energieverbruik lager en kunnen we piekbelastingen nu effectiever beheren, wat zowel onze kostenbeheersing als onze duurzaamheidsdoelstellingen ten goede komt. Ook is de veiligheid verbeterd met slimme camera's die mensen detecteren en ingrijpen wanneer dat nodig is, en met contourverlichting voor een betere zichtbaarheid. Al met al hebben we gewonnen aan efficiëntie, veiligheid en energiebeheer – allemaal cruciaal voor een logistiek centrum als het onze”, concludeert De Kelver.