Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
26.09.2019

Verwachtingen AG V’s bij Miko Pac waargemaakt

Egemin Automation blijft meedenken over nieuwe toepassingen

Miko Pac liet in 2012 een compleet nieuw magazijn bouwen en zorgde tegelijkertijd met Egemin voor een wereldprimeur op automatiseringsvlak: het was het allereerste magazijn waar onbemande Still FM-X en MX-X heftrucks volautomatisch rondreden voor de in- en uitslag van pallets met afgewerkte producten.

In 2013 werd de vloot verder uitgebreid met een extra MX-X en een FM-X om de capaciteit van het systeem nog verder op te trekken.

Miko Pac liet in 2012 een compleet nieuw magazijn bouwen en zorgde tegelijkertijd met Egemin voor een wereldprimeur op automatiseringsvlak: het was het allereerste magazijn waar onbemande Still FM-X en MX-X heftrucks volautomatisch rondreden voor de in- en uitslag van pallets met afgewerkte producten. “De productie draait op volle toeren. We zijn sinds 2012 jaarlijks met meer dan zes procent gegroeid. De inslag is inmiddels gegroeid van 250 naar 460 per dag, de uitslag van 480 naar 550”, aldus manager voorraadbeheer bij Miko Pac Frank Michielsen.

Miko Pac maakt kwalitatief hoogwaardige en innovatieve verpakkingen voor haar zusterbedrijf koffiebranderij Miko en diverse voedingsmiddelenfabrikanten. Omdat het aanvankelijk de ruimte niet had, om alles in eigen DC op te slaan, besteedde Miko Pac de opslag eerst uit aan een extern magazijn in de buurt. Naast dat het kostbaar was leverde dat een behoorlijke omslachtige logistieke operatie op. Pallets moesten van A naar B worden vervoerd en weer terug voordat ze uiteindelijk naar de klanten getransporteerd konden worden. Dat was met de komst van het magazijn verleden tijd. Met dat doel kocht Miko Pac destijds belendende percelen.

Smalle gangen

Het smalle gangenmagazijn - inclusief logistieke operaties - is nog steeds een high end oplossing. De keuze viel op die oplossing om het maximale uit de beschikbare vierkante meters te halen. Naast een grotere breedte heeft een klassiek drive-in- of rekkenmagazijn een speciale uitrusting nodig om hoog te kunnen stapelen. Terwijl men bij de bouw van het magazijn nog uitging van een manueel magazijn, groeide gaandeweg het idee om het te automatiseren. Automatische smallegangentrucks bieden meer betrouwbaarheid en veiligheid en werken kostenbesparend ten opzichte van manueel bediende trucks, was de gedachtegang. “Dankzij automatisering konden we onze groei met hetzelfde aantal personeelsleden opvangen: met dezelfde bezetting konden we dubbel zoveel palletvolume aan”, becijfert Frank Michielsen. “We zijn ondertussen met meer dan zes procent per jaar gegroeid. We hadden de extra opslagruimte dus ook hard nodig. En we zitten voorlopig nog goed. Wat dat betreft heeft het systeem van Egemin de verwachtingen dan ook helemaal waargemaakt.”

Geluisterd

Toen eenmaal de beslissing voor automatisering was gevallen, startte Miko Pac gesprekken met Egemin Automation en heftruckfabrikant Still, die er al leverancier was. “Om ons in te werken hebben wij in eerste instantie vooral veel naar de mensen van Egemin geluisterd, omdat we zelf weinig ervaring hadden met magazijnautomatisering. Omgekeerd hebben zij ruim de tijd genomen om onze wensen goed te begrijpen en er op in te spelen”, aldus Michielsen. En ze komen nog steeds regelmatig met informatie over nieuwe updates om de hybride AG V heftrucks nog performanter te maken. Wat dat betreft blijven ze constant meedenken.”

Intelligente controller

Drie FM-X-heftrucks van Still voeren automatisch pallets af naar de overgavelocatie in de rekken. Daar worden ze opgepikt door een van de vier MX-X smallegangentrucks. De heftrucks hebben een intelligente controller aan boord, de zogenaamde CAN-bus (controller area network). Zo kan de besturingssoftware commando’s geven aan de machines. Voor zijn heftrucks stelde Still destijds al zijn protocol open, zodat externe AG V-besturingssystemen zoals het E’gv automation pack van Egemin erop kunnen inhaken. Beide types heftrucks hebben dezelfde standaard en dus hoefde Egemin slechts één configuratie te doen. “Dat biedt ons het beste van twee werelden: Egemin kon zijn jarenlang opgebouwde kennis van AG V’s integreren in Still-trucks waarover we altijd zeer tevreden zijn geweest”, aldus Michielsen. “Overigens kunnen we de automatisering met een eenvoudige draai aan de sleutel uitschakelen zodat we de trucks desgewenst ook manueel kunnen inzetten. Dat is met name handig bij de jaarlijkse voorraadtelling, bij eventuele storingen of bijvoorbeeld wanneer een pallet om bepaalde redenen niet uit het rek gehaald kan worden. Ook op het gebied van kosten was dit de meest interessante keuze: Egemin heeft zelf geen standaard smallegangentrucks in zijn standaard AG V-gamma. Je kunt die wel op maat laten maken maar dat hadden we budgettair niet voorzien.” Egemin verkoopt overigens zelf wel geautomatiseerde standaard heftrucks (Still, Linde). Dat doet het onder de noemer E’gv Hybrid. Haar E’gv Standard reeks omvat alle standaardmodellen van Egemin en onder E’gv Custom vallen AG V’s die aangepast zijn aan specifieke toepassingen.

Navigatiesensoren

Als ze de pallets hebben opgehaald, verdelen de FM-X-trucks ze over zestien verschillende gangen. De pallets verschillen van hoogte, breedte en diepte aangezien Miko Pac verschillende pallettypes door elkaar gebruikt, afhankelijk van de klant: euro-, chep-, wegwerp-, plastic of industriële pallets. Er zijn ook draadcontainers in omloop, die per twee op elkaar gestapeld worden. Dit betekent dat de geautomatiseerde heftrucks een hele reeks sensoren aan boord hebben om de pallets op te pakken en op de juiste plek neer te zetten. De ruwe positionering, om te kijken of er in het rek plaats beschikbaar is, gebeurt via lasertechnologie. Via ‘dynamic positioning’ beslist het systeem op basis van de palletafmetingen of het meer of minder pallets in hetzelfde rek kan zetten. Verder ontwikkelde Egemin fijnpositioneringstechnologie om de pallet op het rek te plaatsen of om ze terug weg te halen. Egemin installeerde ook sensoren om veilig door het magazijn te kunnen navigeren. Door de modulaire opbouw van het E’gv-voertuigconcept, kon Egemin zijn E’nsor automatiseringspakket (Egemin Navigation System On Robot), op de heftrucks monteren, met het veiligheidsconcept dat standaard voorzien is op zijn AG V’s. Egemin ontwikkelde een innovatief concept dat automatisch de pedaalrem bedient bij hindernissen: als de trucks onderweg een ander voertuig, een medewerker of een pallet tegenkomen, stoppen ze ogenblikkelijk.

Meteen aan het werk

Terwijl de uitslag gebeurt door twee ploegen die gedurende de vijf weekdagen werken, blijft de inslag volcontinu draaien, dus ook ’s nachts en tijdens het weekend. Het automatisch magazijn zorgt er dus voor dat de ploegen ’s morgens meteen aan het werk kunnen: de bufferzone staat dan vol met af te voeren ladingen. “Het grootste voordeel van onze automatisering is absoluut de verhoogde efficiëntie in onze logistieke operatie”, vertelt Michielsen. “Door de geautomatiseerde tracking en tracing zijn fouten bij het ophalen en wegbrengen van pallets in principe van de baan. Je kunt ook veel preciezer werken: bij de uitslag scannen onze mensen een palletnummer in, waarna ze informatie krijgen over de bestemming van de pallet. Onze beschikbare palletruimte groeide aanzienlijk dankzij het smallegangenmagazijn, omdat er extra rekken konden worden geplaatst in vergelijking met klassieke inzetrekken voor reachtruckverkeer.”

Grotere veiligheid

Miko Pac stelde intussen ook vast dat pallets minder beschadigd worden nu ze geautomatiseerd worden weggezet. Ook de veiligheid van het personeel ging erop vooruit: operatoren hoeven niet langer de hoogte in met een manueel bestuurde smallegangentruck, waardoor de kans op ongevallen vermindert. Daarnaast bespaart Miko Pac ook energiekosten want een E’gv heeft geen licht nodig om door de gangen te rijden. De AG V’s zelf verbruiken ook minder energie en dus hoeven hun batterijen minder snel op te laden. “Wat het onderhoud betreft, hoeven we ons evenmin zorgen te maken: het zit mee vervat in het contract. Nieuwe instellingen in de software gebeuren door Egemin, als het om de trucks zelf gaat, komt Still langs. Handig is dat wij slechts één aanspreekpunt hebben, namelijk Egemin. Die zorgt ervoor dat de interventie er komt, of het nu voor Egemin of Still is. Omdat we een 24/24 contract hebben, krijgen we alle mogelijke software-updates.”

Fijnafs telling

Tijdens de installatie van het systeem werden een aantal kinderziektes ontdekt die inmiddels al tot een bijna vergeten verleden behoren. Zo ontdekte Miko Pac dat de optische sensoren blauwe chep-pallets moeilijk konden lezen. Daarom plaatste Egemin er destijds extra sensoren bij. Om gangen softwarematig te kunnen blokkeren, bijvoorbeeld voor het opnemen van de inventaris, installeerde Miko Pac ook een extra toegangscontrolesysteem. “Zodra een operator een gang blokkeert zorgt dat systeem ervoor dat de heftrucks in die gang geen pallets meer kunnen wegzetten en dat medewerkers er veilig hun werk kunnen doen. De rest van het magazijn kan intussen gewoon verder draaien.” “Ook hebben we extra scanners voorzien waarmee de Stills de andere heftrucks kunnen detecteren”, vervolgt Michielsen. “Een onbemande heftruck die met een vork op een bepaalde hoogte staat, ‘ziet’ immers niet alles. Dat heeft Egemin eenvoudig opgelost. We waren na een klein jaar volledig operationeel. Deze stap voor stap aanpak hebben we bewust gekozen, omdat we geen ervaring hadden. Het fijne is dat Egemin hiervan helemaal geen probleem maakte en ons volledig volgde in die aanpak.”