07.04.2021

Sterk trio voor geautomatiseerde productiebevoorrading

STILL stelde systeemvergelijking voor op webinar "AGV's voor productielogistiek"

Hamburg, 31 maart 2021 - Welk systeem is het meest geschikt voor geautomatiseerde aan- en afvoer in de productie? Geautomatiseerde hef- en magazijntrucks, een onderwagen of toch de routetrein? Ondersteund door diverse praktijkvoorbeelden beantwoordden STILL-experts deze en andere vragen tijdens het webinar "AGV's voor productielogistiek". Een eensluidend antwoord blijkt een utopie. Ook op automatiseringsvlak bestaat er geen perfecte oplossing. Elk systeem heeft zijn sterke en zwakke punten, afhankelijk van de toepassing.

Feit blijft dat automatisering van productielogistiek de winstgevendheid aanzienlijk verhoogt. Daarover waren Noë van Bergen, Head of Automated Solutions bij STILL, Florian Kratzer, International Key Account Manager Automated Solutions en expert voor deck load, en Herbert Fischer, Head of Business Segment Tugger Train bij STILL, het eens tijdens het event. Het is echter belangrijk de "ideale weg" te vinden; met de juiste balans tussen tijd, geld, energie en mankracht. Die weg is afhankelijk van meerder factoren, zoals de keuze van de ladingdragers, het type magazijn, de vorm van materiaaloverdracht en de beschikbare ruimte op de productievloer.

Geautomatiseerde hef- en magazijntrucks

Vergeleken met deck load en routetreinen tonen geautomatiseerde hef- en magazijntrucks hun kracht, volgens Noë van Bergen, vooral wanneer bestaande handmatige processen zonder ingrijpende veranderingen worden geautomatiseerd. De trucks zijn perfect geschikt voor bestaande infrastructuur. "Dergelijke oplossingen bieden niet alleen horizontaal, maar ook verticaal voordelen", aldus de expert. Daar komt de lastcompatibiliteit bij. Op hef- en magazijntrucks gebaseerde oplossingen zijn in staat om zeer verschillende ladingdragers te transporteren. Ook op grotere hoogten in het magazijn. Bovendien zijn deze geautomatiseerde voertuigen winstgevend. Van Bergen: "Heftruck- en magazijntruck-oplossingen hebben een heel goed rendement op investeringen in de productievoorziening. Meestal hebben we het over een return on investment van minder dan drie jaar."

Deck load

Florian Kratzer brak een lans voor de deck load, die - in tegenstelling tot STILL's geautomatiseerde hef- en magazijntrucks - van meet af aan zijn ontworpen als automatisch geleide voertuigen (AGV's). "De voertuigen zijn zo laag dat ze onder de lastdragers passen. Dankzij het geïntegreerde hefmechanisme kunnen ze bovendien lasten tot 1,5 ton aan. Met de beste manoeuvreerbaarheid kunnen ze gemakkelijk bijna elke positie in de productie bereiken", benadrukte de STILL-expert. Kratzer prees met name de zeer hoge flexibiliteit van deze automatiseringsoplossing: "Wat de overdracht van producten betreft, bieden ze de beste toegankelijkheid in onze systeemvergelijking. Dankzij de compacte maatvoering van de deck load, is de ruimtebehoefte minimaal en kunnen ze tot diep in de productieruimte doordringen – zelfs tot bij de medewerker aan de lijn." Met deck load kunnen probleemloos just-in-time leveringen worden uitgevoerd. "Bovendien maken ze het mogelijk om dynamische route-optimalisatie aan de systeemzijde te automatiseren. En dat tegen zeer lage kosten, want die liggen voor de onderwagen ver onder die van een heftruck en ook onder die van een routetrein."

Routetrein-systemen

Voor Herbert Fischer is de routetrein het ideale hulpmiddel om productielogistiek te automatiseren. "Bij een juiste opzet van het systeem kan de routetrein het aan- en afvoeren van ladingdragers op de betreffende stations in één beweging combineren. Drie routetreinsystemen verwerken ruwweg dezelfde hoeveelheid materiaal, als waarvoor de andere systemen tot ongeveer 15 voertuigen nodig hebben. De verkeersdrukte neemt dus aanzienlijk af." Fischer gaf toe dat voor de invoering van een routetrein hoge investeringen nodig zijn, zeker in het begin en bij volledige automatisering. "Vanwege het geringe aantal benodigde eenheden blijft ook deze investering echter binnen de perken", aldus de specialist.

Conclusie

Waar geautomatiseerde standaardtrucks duidelijk scoren wat betreft de infrastructuur van de overdrachtslocaties en de vereiste bufferruimte voor pallets, lopen de deck load voorop als het gaat om de benodigde ruimte. Zij manoeuvreren tot diep in het productiegebied en komen precies daar waar de goederen nodig zijn. Gecombineerde routetreinen daarentegen tonen hun kracht vooral bij het verbeteren van lean productieprocessen. "We zien dat de keuze voor automatisering in de productielogistiek sterk afhangt van het gebruik ervan. Bij STILL beslissen we samen met onze klanten wat de beste oplossing is voor hun specifieke toepassing. Dat doen we pas ná een gedetailleerd overleg. Uiteindelijk verkopen we niet het individuele product, maar passende oplossingen voor iedere behoefte", vat Noë van Bergen sam