Omer kiest opnieuw voor STILL
Familiebrouwerij tapt uit ander vaatje met heftrucks in brouwerij-uitvoering
Bierbrouwer Omer Vander Ghinste investeerde recent in de uitbreiding en vernieuwing van haar heftruckvloot. Hierbij koos Omer opnieuw voor STILL, dat meerdere heftrucks in een brouwerij-uitvoering leverde. Met de nieuwe trucks is de productiviteit vrijwel verdubbeld en zijn zowel veiligheid als ergonomie sterk verbeterd.
Omer Vander Ghinste brouwt in Bellegem al vijf generaties bier. Met name de laatste tien jaar is de familiebrouwerij, bekend van merken als Omer, Tripel LeFort en Ypra, sterk gegroeid. Om die groei bij te benen werd een nieuwe brouwzaal gerealiseerd en werd de afvulling uitgebreid. “Om die uitbreiding te kunnen realiseren hebben we onze logistieke ruimte in Bellegem opgeofferd en een nieuw logistiek centrum in Zwevegem betrokken”, vertelt Mathieu Ryckebosch, manager aankoop, planning & verpakking.
STILL vloot uitgebreid en vernieuwd
Vanuit het nieuwe onderkomen verzorgt Omer Vander Ghinste de distributie naar retail klanten, drankencentrales en cafés in België, Nederland en Frankrijk. “Dat doen we deels met eigen vervoer en deels via derden, omdat de volumes dusdanig zijn gegroeid, dat we simpelweg niet meer alle transport zelf kunnen verzorgen”, weet manager logistiek Dimitri Himpe.
Om ook de logistieke groei bij te benen en de werkzaamheden op een efficiënte wijze uit te kunnen voeren, investeerde Omer Vander Ghinste in een nieuwe intern transportvloot. “Daarvoor hebben we ook deze keer aangeklopt bij STILL”, vertelt Himpe. Een meer dan logische keuze, aldus de manager logistiek: “Zij zijn al dertig jaar onze partner en we hebben louter positieve ervaringen. De trucks zijn betrouwbaar, de service is goed en er wordt proactief met ons meegedacht.”
Hoge zit en dubbele vorken
STILL leverde in totaal vijftien nieuwe trucks, voornamelijk vorkheftrucks uit de RX 60-25/35 lijn. Om een hogere productiviteit te garanderen, zijn de trucks voorzien van een dubbele vork met automatische vorkenspreider.
Het merendeel van de nieuwe heftrucks is geleverd in de zogeheten brouwerij-uitvoering. Daarbij zijn de trucks uitgevoerd met verhoogde cabines, die geveerd zijn opgehangen voor een optimaal comfort. Dankzij de hogere cabine zit de chauffeur hoger en heeft hij beter zicht op de last en de werkomgeving. “Onze vorige trucks hadden een lagere cabine. Daardoor moesten onze chauffeurs een groot deel van de tijd achteruitrijden en klaagden ze regelmatig over nek- en rugklachten. Nu kunnen ze vooruitrijden, ook als ze een hogere last op de vork hebben. Dat maakt het werk veel gemakkelijker en comfortabeler”, ziet Himpe.
Omdat de hogere cabines natuurlijk wel een ander rijgedrag hebben, koos de bierbrouwer er bewust voor om de chauffeurs in de keuze te betrekken. Himpe: “Het is toch een aanpassing en er was zeker in het begin wel wat wantrouwen. Maar inmiddels zijn ook de grootste sceptici 180 garden gedraaid en willen ze niet anders meer.”
Voor veilig en makkelijk werken op hoogte zijn de trucks voorzien van een camera.
Naast de RX 60-25/35 heftrucks leverde STILL een FM-X reachtruck en een OPX orderverzameltruck.
Li-ion ready
Bij de recente uitbreiding en vernieuwing van de vloot heeft Omer Vander Ghinste gekeken naar de mogelijkheid om over te stappen op lithium-ion accu’s. Vooralsnog is daar niet voor gekozen; alle trucks zijn voorzien van een conventionele loodzuur batterij. “In ons logistiek centrum werken we in een enkele shift. In de brouwerij wordt wel in verschoven diensten gewerkt, maar voor beide situaties volstaat één batterijlading ruimschoots”, licht Ryckebosch de beslissing toe. Mocht in de toekomst een meerploegeninzet nodig – en tussenladingen wenselijk – zijn, dan is dat geen probleem, want alle nieuwe trucks zijn Li-ion ready.
Conclusie
Met de recente investeringen heeft Omer Vander Ghinste reeds een mooi parcours gelopen. Er is sterk geïnvesteerd in zowel de brouwerij als de logistieke operatie. Dankzij de dubbele vorken op de nieuwe trucks is de productiviteit vrijwel verdubbeld. Daarnaast is de veiligheid sterk verbeterd, net als de ergonomie.
“Verder hebben we met Ypra een nieuw gamma gelanceerd waarmee we inspelen op de veranderingen in de markt en klaar zijn voor een hopelijk mooie toekomst”, concludeert Ryckebosch.