Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
22.10.2025

Efficiëntie en logistiek van topkwaliteit voor premium bieren: er broeit iets bijzonders in Weiden

STILL-heftrucks houden de drankvoorraad op peil

Sector: Logistiek
Bedrijf: HEINEKEN Duitsland en logistiek dienstverlener Sirl
Uitdaging: Het opzetten van een nieuw, efficiënt centraal magazijn in Weiden onder hoge tijdsdruk, met inachtneming van veiligheidsnormen en seizoensgebonden schommelingen. Het doel was het optimaliseren van de toeleveringsketen in Zuid- en Oost-Duitsland.
Oplossing: Uitgebreide modernisering van een bestaande magazijnlocatie en uitrusting met een op maat gemaakte vloot van materiaalbehandelingsapparatuur van STILL. De vloot is voorzien van moderne lithium-ion-technologie en speciale veiligheids- en assistentiesystemen.
Producten: RX 60-35, EXH-SF, RX 60-60, MX-X en veiligheidssystemen: STILL Safety Light 4Plus, HEINEKEN's FTC Protection System, radio-gebaseerde zoneherkenning en 360-graden camerasystemen.

Drankproducent HEINEKEN heeft een tweede Duits centraal magazijn geopend in Weiden, Opper-Palts, om een veel efficiënter systeem te creëren voor de organisatie van zijn leveringen in Zuid- en Oost-Duitsland. Logistiek dienstverlener Sirl exploiteert het magazijn en verwerkt dagelijks tot 3.500 pallets. Leveringen worden per vrachtwagen gedaan vanaf HEINEKEN-brouwerijen in Europa en de producten worden opgeslagen in blok- en hoogbouwmagazijnen. Maar als het gaat om het maximaliseren van de efficiëntie, zijn de ultramoderne heftrucks van STILL de ware spil die de complexe dranklogistiek van het bedrijf soepel laten verlopen. STILL levert moderne elektrische heftrucks uitgerust met lithium-ion-technologie, evenals veiligheids- en assistentiesystemen: een combinatie die het magazijn tot een schoolvoorbeeld maakt van een hoogwaardig drankenlogistiek systeem dat duurzaam, flexibel en klaar is voor seizoensgebonden schommelingen.
 
Het HEINEKEN logistiek centrum in Weiden, Duitsland, is een centrum van activiteit. Dagelijks worden hier duizenden pallets premium bieren verwerkt op een oppervlakte van 32.000 vierkante meter. Met een indrukwekkende capaciteit van maximaal 150.000 pallets per jaar, bevoorraadt de locatie de markt in Zuid- en Oost-Duitsland. Met de opening van dit ultramoderne centrale magazijn heeft HEINEKEN Duitsland een beslissende stap gezet in de optimalisatie van zijn toeleveringsketen. Sirl Interaktive Logistik GmbH, gevestigd in Unterschleißheim, exploiteert het magazijn en is verantwoordelijk voor de goederenafhandeling namens de Nederlandse brouwerijgroep. De locatie wordt zo een centrale logistieke hub voor topbiermerken zoals Heineken, Desperados, Gösser en Birra Moretti. Hoewel het magazijn op het eerste gezicht een typische opslaglocatie lijkt, onthult een nadere inspectie dat dit een logistiek meesterwerk is met een reeks bewegende delen.

Een locatie met geschiedenis – en een toekomst

Het magazijn aan de Dr.-Kilian-Strasse heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Het diende oorspronkelijk als distributiecentrum voor een auto-onderdelenhandelaar voordat het in 2021 werd gesloten. Na uitgebreide renovatiewerkzaamheden is de locatie vandaag de dag nauwelijks meer herkenbaar. “We hadden een krappe planning,” herinnert Konrad Götz, Head of Warehouse Logistics and Production bij Sirl, zich. “De opdracht van HEINEKEN kwam in de zomer van 2023, en we moesten volledig operationeel zijn op 1 januari 2024.” In feite onderging het voormalige distributiecentrum een complete upgrade om het aan te passen aan de specifieke eisen van drankenlogistiek.

Van de brouwerij naar het schap: processen in het HEINEKEN centrale magazijn

Wat betreft de dagelijkse operaties, verplaatst het magazijn op piekdagen tot 3.500 pallets. Dit komt overeen met ongeveer 100 volledig beladen vrachtwagens met tot 140 laad- en loscycli per dag. Leveringen worden voornamelijk per vrachtwagen gedaan vanaf verschillende brouwerijen binnen de HEINEKEN Groep. De geleverde pallets worden altijd van achteren gelost, een aanpak die snelle, rechte levering aan de laadperron mogelijk maakt en die efficiënt kan worden uitgevoerd met lichtere apparatuur.
 
Zodra de goederen zijn gelost, begint het cruciale ontvangstproces. Elke pallet wordt digitaal geregistreerd, visueel geïnspecteerd en ingevoerd in het magazijnbeheersysteem (dat op zijn beurt is gekoppeld aan het centrale HEINEKEN-systeem), wat zorgt voor volledige transparantie van alle artikelen in het magazijn. Goederen worden opgeslagen in twee verschillende magazijngebieden. De meeste gaan naar blokopslag, wat ideaal is voor snelle trucks en snelle doorlooptijden. Artikelen met speciale opslagvereisten of een langzamere omzet kunnen worden opgeslagen in het hoogbouwmagazijn, dat ongeveer 4.000 opslaglocaties heeft.
 
De afhandeling in het magazijn varieert aanzienlijk van seizoen tot seizoen. “Als de zon in het voorjaar tevoorschijn komt, moeten we onze volumes binnen een paar dagen verdubbelen,” zegt Götz. Periodes met feestdagen, zoals Pasen of Kerstmis, vereisen met name maximale flexibiliteit in personeels- en transportplanning. Een goed ingespeeld team van vaste medewerkers krijgt ondersteuning van tijdelijk personeel en seizoenswerk.
 
Het picken gebeurt zowel op basis van volledige pallets als op artikelniveau. Klantorders worden verwerkt in het warehouse managementsysteem en de betreffende artikelen worden uit het blok- of hoogbouwmagazijn gehaald en klaargemaakt voor verzending. Op maat gemaakte verpakkingen zijn met name belangrijk voor promotionele producten zoals displays voor Desperados.
 
Leveringen worden klaargemaakt voor het laden in het uitgaande goederengebied voordat ze op de wachtende vrachtwagens worden geladen. Speciale aandacht gaat uit naar lege flessen en containers, aangezien herbruikbare verpakkingen 70 procent van de in het magazijn afgehandelde artikelen uitmaken.
Deze retouren worden verzameld, gesorteerd en klaargemaakt voor retour in een buitenruimte van 12.000 vierkante meter. “Lege verpakkingen moeten om hygiënische redenen gescheiden worden opgeslagen van volle containers”, legt Götz uit. Sortering vindt ook plaats op basis van containertype, brouwerij en verpakking om ervoor te zorgen dat ze naadloos kunnen worden teruggevoerd in de logistieke cyclus.

Intelligente technologie in gebruik: STILL-heftrucks verhogen prestaties en veiligheid

Sirl vertrouwt op heftrucks van STILL voor het afhandelen van complexe logistieke taken in het magazijn.
We hebben bewust gekozen voor elektrische heftrucks met lithium-ion technologie. Ze zijn onderhoudsarm, energiezuinig en flexibel dankzij tussentijds laden”, zegt Götz. In combinatie met een gepland PV-systeem waarmee het gebouw zijn eigen elektriciteit kan produceren, resulteert dit in een duurzame opstelling die volledig zonder fossiele brandstoffen werkt. In totaal werden vijf nieuwe 3,5-tons RX 60-35 elektrische heftrucks in een speciale uitvoering voor de drankenindustrie, zeven EXH-SF stapelaars met meerijplatform, twee 6-tons RX 60-60 elektrische heftrucks en twee MX-X smallegangentrucks voor het bedienen van de schappen aangeschaft. Alle trucks zijn uitgerust met krachtige lithium-ion batterijen met een spanning van 80 V en een nominale capaciteit van 1.258 Ah met een laadtijd van ongeveer 3,2 uur.

STILL werkte nauw samen met zijn klant Sirl om de trucks aan te passen. Naast de klassieke uitvoering van de RX-serie voor de drankenindustrie, werden de heftrucks uitgerust met aangepaste opties zoals STILL Safety Light 4Plus veiligheidsverlichting, multi-palletklemmen en het FTC Protection System van HEINEKEN om de veiligheid van personeel en in gevarenzones te waarborgen. Een draadloos zone-detectiesysteem wordt ook gebruikt om de snelheid van trucks automatisch te regelen, met name in drukbezochte zones.

Al vóór de start van het project gebruikte Sirl andere STILL-apparatuur op de locatie, waaronder RX 60-30 elektrische heftrucks geconfigureerd voor de drankenindustrie, FM-X 14 reachtrucks, evenals magazijnstellingen en palletstapelaars met Li-ion technologie. Door jarenlange aankopen van producten van STILL is de relatie tussen de twee bedrijven uitgegroeid tot een volwaardig, vertrouwensvol partnerschap.

Krachtige, snelle trucks voor inkomende goederen 

Zeven STILL EXH-SF stapelaars met verschillende vorklengtes worden gebruikt in het inkomende goederengebied, die ook pallets diep in de vrachtwagen kunnen oppakken. Deze heftrucks zijn ontworpen om vrachtwagens in de kortst mogelijke tijd te lossen en de pallets snel naar de verschillende magazijngebieden te verdelen. Dankzij hun hoge rijsnelheid en het inklapbare meerijplatform kunnen de snelle trucks flexibel tussen de opslagzones bewegen en zelfs zware lasten veilig transporteren.

RX 60-35: Het hart van orderpicking

Zes STILL RX 60-35 elektrische heftrucks, speciaal geconfigureerd voor de drankenindustrie, worden gebruikt voor goederenopslag en orderpicking. Uitgerust met multi-palletklemmen kunnen deze heftrucks meerdere pallets tegelijk oppakken om transportroutes te stroomlijnen en de pickefficiëntie aanzienlijk te verhogen.
De lithium-ion technologie verhoogt ook de beschikbaarheid van de trucks, aangezien ze dankzij korte laadtijden klaar zijn voor gebruik wanneer dat nodig is.

Robuuste elektrische heftrucks voor buitengebruik

Twee STILL RX 60-60 elektrische heftrucks met multi-palletklemmen en een hefvermogen van 6 ton worden gebruikt in het buitenbereik van het magazijn, waar het afhandelen van lege verpakkingen een van de belangrijkste taken is. Deze heftrucks zijn speciaal ontworpen om betrouwbaar te werken, zelfs onder veeleisende omstandigheden. Ze kunnen zes pallets tegelijk oppakken, wat ze een efficiënte oplossing maakt voor het verplaatsen van grote hoeveelheden lege verpakkingen. Hun robuuste ontwerp en hoge hefvermogen maken ze de ideale truck voor buitengebruik.

Omhoog en weg met de MX-X smallegangentruck

Twee STILL MX-X smallegangentrucks worden gebruikt om speciale producten op te slaan in het hoogbouwmagazijn. Deze trucks zijn ontworpen voor werkzaamheden in smalle gangpaden en maken dankzij hun maximale hefhoogte van maximaal 18 meter (Sirl slaat producten op tot een maximale hoogte van 10 meter) optimaal gebruik van de opslagcapaciteit mogelijk. Met hun precieze besturing en het vermogen om pallets op hoogte te verplaatsen, zijn ze onmisbaar voor een hoge voorraadopslag in het magazijn.

Strikt veiligheidsconcept

Op het gebied van veiligheid legt HEINEKEN de lat bijzonder hoog en hanteert het strenge normen voor beschermingsmiddelen voor zijn medewerkers. Maar ook STILL hulpsystemen worden op dit gebied hoog gewaardeerd, zoals Konrad Götz bevestigt: “We gebruiken draadloze botsingsvermijding met truck-naar-truck en truck-naar-persoon communicatie. Er is ook een 360-graden camerasysteem op elke heftruck om onze chauffeurs te helpen navigeren. In risicovolle gebieden wordt de maximale snelheid van de truck automatisch verlaagd door de trucksoftware voor ultieme veiligheid, terwijl toch hoge volumes worden verwerkt.
 
Clemens Festner, Regional Sales Manager bij STILL GmbH, ziet het drankenmagazijn van HEINEKEN met zijn geavanceerde veiligheidsconcept en functiegerichte industriële trucks als een ideaal voorbeeld van hoe goede samenwerking tussen projectpartners eruit moet zien: “Sirl betrok ons in een zeer vroeg stadium en we konden het truckontwerp precies afstemmen op de vereisten. Flexibiliteit is cruciaal, vooral bij het achteraf aanbrengen van individuele veiligheids- en comfortfuncties. Maar het was ook belangrijk dat we op zeer korte termijn konden leveren. Als het tijdsbestek zo krap is, telt elke week – en we konden garanderen dat alle apparatuur op tijd beschikbaar zou zijn voor de go-live datum.” Festner merkt op dat dit succesvolle project duidelijk onderstreept hoe cruciaal wederzijds vertrouwen en nauwkeurig afgestemde processen zijn voor een efficiënte totaaloplossing. “De technologie, timing en teamwork moeten allemaal kloppen – alleen zo krijg je een oplossing die zo effectief is.

Toekomstgerichte logistiek

Vandaag de dag is het nieuwe centrale magazijn van HEINEKEN veel meer dan zomaar een distributiecentrum; het zet een precedent voor moderne, schaalbare en duurzame logistiek in de drankenbranche. Ondanks – of misschien juist vanwege – het succesverhaal in Weiden, denkt Sirl al vooruit: “We plannen al ons volgende magazijnproject – en het spreekt voor zich dat we weer met STILL gaan samenwerken,” bevestigt Götz. De combinatie van innovatieve technologie, bewezen magazijnervaring en nauwe samenwerking vormt de basis voor toekomstbestendige logistieke oplossingen voor dranken. Dit alles maakt duidelijk dat het perfecte brouwsel niet alleen in Weiden is gecreëerd: efficiënte logistiek heeft een werkelijk eigen, speciale smaak.