Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
22.09.2025

STILL smallegangentrucks maken efficiencyslag mogelijk

Foot Locker betrok onlangs haar nieuw Europees Service Centrum in Haps. Met een nieuw warehouse management systeem, een nieuw ASRS-systeem en een volledig nieuwe vloot STILL combitrucks maakt de specialist in sneakers en streetwear een forse logistieke efficiencyslag.

Vanuit het nieuwe onderkomen hoopt Foot Locker flexibeler in te spelen op de beoogde groei. “En dan vooral als het om onze e-commerce activiteiten gaat”, vertelt Tijn Jellema, Senior Industrial Engineer bij de specialist in sneakers en streetwear. De omnichannel operatie worstelde in het oude pand met capaciteiten en flexibiliteit, weet Jellema: “Er was veel manuele handling en inefficiëntie. Tijdens piekperiodes moesten we bovendien regelmatig externe opslagruimte bij huren. Met dit nieuwe pand maken we in één klap een eind aan die knelpunten en slaan we een toekomstbestendige slag voor onze complete omnichannel logistiek.

Logistieke efficiencyslag

Het nieuwe ESC meet 40.000 m2 en is opgedeeld in twee aaneengeschakelde hallen. De toekomstbestendige logistieke operatie wordt deels gerealiseerd dankzij automatisering en mechanisering. “Een essentieel ingrediënt om pieken efficiënt op te kunnen vangen”, aldus Jellema. “Zeker in de huidige arbeidsmarkt merken we dat het steeds lastiger wordt om goede uitzendkrachten te vinden. We moeten wel automatiseren.
Naast een nieuw WMS, een nieuw ASRS-systeem en een grotendeels gemechaniseerde logistiek is ook de intern transportvloot vernieuwd. Het nieuwe ESC is 14 meter hoog en kent een vrije hoogte van 12,5 meter. “We kunnen de goederen hier hoger opslaan. Om die ruimte zo efficiënt mogelijk te benutten, zijn we op zoek gegaan naar nieuwe combitrucks”, vertelt Patrick van Wees, Supervisor Reserve bij Foot Locker.

Operators geven doorslag

STILL leverde een demotruck die vervolgens uitgebreid is getest hebben, vervolgt Van Wees. “We hebben er bewust voor gekozen om onze operationele mensen de doorslag te laten geven. Zij werken dag in dag uit met de trucks en kunnen als geen ander aangeven wat we nodig hebben”, vervolgt Van Wees.
De persoonlijke aandacht voor onze operators, het menselijk aspect, was medebepalend bij onze keuze voor STILL”, voegt Jellema toe. 
De operators kozen unaniem voor de trucks van STILL. “Vanwege het soepele rijgedrag, de aangename bediening en het makkelijk op de inductiedraad zetten van de trucks”, weet Van Wees.

Twee sensoren en extra ruimte

STILL levert de combitrucks als enige aanbieder in de markt met twee sensoren; een voor het detecteren van de lijn en een voor het corrigeren”, vertelt Mathijs Joha, Key Account Manager bij STILL Benelux. “Dankzij de twee sensoren staat de truck sneller veilig op de inductiegeleiding en kan de klant ook sneller verder met zijn werk. Met andere woorden: de productiviteit neemt toe. Zeker als er veel wordt gewisseld van gangpad, zoals hier bij Foot Locker, is dat echt een voordeel.
Alle trucks zijn voorzien van een split control bediening en een extra ruime Comfort Plus cabine. “Die extra ruimte is in onze inzet absoluut van belang. Enerzijds omdat we aan beide kanten van de gangpaden picken. En anderzijds omdat de lasten behoorlijk groot kunnen zijn. Dan maakt een ruimere cabine het werk zeker aangenamer”, stelt Van Wees. Voor extra reikwijdte tijdens het picken zijn de cabines voorzien van uitklaphekjes.

STILL iGo Pilot Navigation

Naast 14 combitrucks leverde STILL twee hoogheffende orderverzameltrucks, type PXV. De vloot is voorbereid voor STILL iGo Pilot Navigation. Dit assistentiesysteem begeleidt de bestuurder via een optimale route naar de gewenste palletpositie. “De infrastructuur ligt er; alle transponders zijn in de vloer verwerkt, net als de inductiedraden. In de achterste hal konden we zelfs de bestaande inductiegeleiding gebruiken. Vanwege de grote afstanden en de lange lussen zijn er wel extra generatoren geplaatst. Zo blijft een optimale inzetbaarheid gewaarborgd”, aldus Joha.
In overleg met de klant is er echter voor gekozen om het assistentiesysteem vooralsnog niet te gebruiken. “Met een nieuw WMS, een nieuw ASRS én een compleet nieuwe inrichting hebben we genoeg veranderingen om aan te wennen. We kiezen bewust voor een gefaseerde overstap, maar gaan iGo Pilot Navigation in een later stadium zeker inzetten”, licht Jellema toe.

Klaar voor overstap op li-ion

Alle trucks zijn bovendien li-ion ready, maar voor nu uitgerust met een loodzuur batterij. Ook dat is een bewuste keuze, vertelt Jellema: “Tijdens het project was er onzekerheid rondom veranderende wet- en regelgeving voor lithium-ion accu’s, bijvoorbeeld met betrekking tot opslag en brandveiligheid van de accu’s. Om mogelijke risico’s te mijden hebben we besloten de overstap naar lithium-ion nu nog niet te maken en voor de li-ion ready trucks te kiezen. Zo kunnen we die stap in de toekomst altijd nog snel en eenvoudig maken. Want de voordelen van li-ion, zoals probleemloos tussentijds laden, een onderhoudsvrije accu en een langere levensduur, zien we absoluut.