Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
16.03.2022

Supersnelle datanetwerken voor intralogistieke scenario's van de toekomst

STILL goes telecommunicatie

Hamburg, maart 2022 - Om deel te nemen aan verschillende onderzoeks-projecten, innovatieve producten te ontwikkelen én een slimme fabriek te implementeren, heeft intralogistiek provider STILL zijn eigen 5G-netwerk gerealiseerd in zijn hoofdkantoor in Hamburg.

STILL realiseert een eigen 5G-netwerk in het hoofdkantoor in Hamburg voor toekomstige intralogistieke scenario's.

Autonome transportvoertuigen worden nu al ingezet in productiehallen en magazijnen. De mogelijkheden van deze voertuigen zijn echter nog steeds inferieur aan die van mensen. Een groot aantal processen moet immers nog worden aangeleerd en de voertuigen zijn niet in alle opzichten intelligent. Leveranciers streven er dan ook naar het gat te dichten en de voertuigen nóg intelligenter te maken. Die bredere visie van autonoom rijdende transportvoertuigen kan echter alleen worden gerealiseerd met zeer krachtige mobiele netwerken, die grote hoeveelheden data veilig, snel en efficiënt overbrengen. Daarom heeft intralogistiek specialist STILL, dat zich altijd al zeer intensief heeft beziggehouden met de ontwikkeling van innovatieve logistieke en productieoplossingen, nu een eigen 5G-SA-campusnetwerk geïnstalleerd in het hoofdkantoor in Hamburg.

“Dit 5G-netwerk onderstreept opnieuw onze innovatiekracht, aangezien 5G op dit moment nog geen gemeengoed is in de industrie. Het zal ons enerzijds helpen om autonoom lopende logistieke processen naar een nieuw level te tillen voor onze klanten. Daartoe nemen wij al jaren deel aan talrijke internationale onderzoeksprojecten die het Industrie 4.0 concept verkennen. Anderzijds kunnen we onze productie optimaliseren met supersnelle datatransmissietechnologie. Draadloze productierobots en mensen kunnen in de toekomst dankzij snelle draadloze communicatie soepel samenwerken in de zin van de ‘smart factory’”, geeft Ansgar Bergmann, STILL-expert voor data en networking, aan.

Ontelbare technologische mogelijkheden met 5G

Interessant zijn volgens Bergmann vooral de prestatie- en betrouwbaarheidsaspecten van 5G, omdat het gaat om een voor de gebruiker geautoriseerd frequentiespectrum. “Deze zijn bijvoorbeeld interessant in de interne logistiek bij de integratie van bestuurderloze transportsystemen. De operator wordt beter ondersteund dan voorheen met WiFi mogelijk was. Hele AGV-vloten kunnen in realtime worden gecoördineerd en de besturings- en routegegevens kunnen worden beheerd in een edge cloud van het bedrijf”, weet de expert. Andere mogelijke toepassingen zijn robotica, samenwerking tussen mens en machine, en beeldvormingsprocessen voor omgevingsherkenning.

Talrijke nieuwe scenario's denkbaar in de intralogistiek

Industrie 4.0 wordt ook merkbaar gestimuleerd door 5G-technologie. De stap van klassieke naar volledig geautomatiseerde systemen wordt geoptimaliseerd omdat Industrie 4.0 in de eerste plaats gebaseerd is op datatechnologische processen. En het zijn juist die processen die door 5G worden ondersteund. Alle systemen en producten op het gebied van automatisering, procestransparantie, pay per use, voorspellend onderhoud of consulting zullen door 5G nog verder ontwikkeld worden.

Onderzoeksprojecten voor toekomstige logistieke processen

Nieuwe visies, met name gebaseerd op machine learning, waarvoor deze data transfer boost bedoeld is, zullen binnenkort door STILL worden geïmplementeerd in bestaande technologieën. De onderneming is in dit verband betrokken bij talrijke internationale onderzoeksprojecten, zoals het ARIBIC-project. Het doel is beter gebruik te maken van de gegevens die automatisch geleide voertuigen (AGV's) via hun sensoren en camera's verzamelen tijdens ritten door het magazijn. Zo worden digital twins van de omgeving gecreëerd die relevante informatie in real time verwerken. “Deze processen genereren enorme hoeveelheden data die met een zeer hoge snelheid moeten worden verzonden. Zonder ons nieuwe 5G-datanetwerk zijn sommige benaderingen niet eens mogelijk. De vorige technologieën zijn meestal nogal storingsgevoelig, wat ons werk bemoeilijkt”, vertelt Ansgar Bergmann.

Nieuw CampusOS vlaggenschipproject

Slechts enkele weken geleden, begin 2022, werd het CampusOS lighthouse project gelanceerd, dat de komende drie jaar door het Duitse ministerie van Economie en Technologie met 18,1 miljoen euro zal worden gefinancierd. Het project heeft tot doel een modulair ecosysteem te bouwen voor open 5G-campusnetwerken op basis van open radiotechnologieën en interoperabele netwerkcomponenten. Het is bedoeld om de digitale soevereiniteit van Duitse bedrijven te helpen versterken. Daartoe worden verschillende scenario's van reguliere exploitatie bij industriële projectpartners geëvalueerd.

STILL is, vanzelfsprekend, een van de deelnemers. Het in Hamburg gevestigde technologiebedrijf test en evalueert de low-latency en veerkrachtige besturing van voertuigen en de transmissie van video's met zeer hoge datasnelheden. Bergmann: “Dit wordt de eerste keer dat ons nieuwe 5G-netwerk op de proef wordt gesteld en wordt vergeleken met andere oplossingen. Ik ben er zeker van dat ons systeem die test met vlag en wimpel doorstaat. Met deze activiteiten zal STILL ook haar expertise uitbreiden om haar klanten op dit technologiegebied te adviseren.”